Saturday, November 20, 2010

Gua ada tanah dan cinta gua pada palstik.

Sejak gua kerja kilang paip tanah ne, gua cepat pelupa nak update blog. Balik rumah jea gua mudah rindu pada bantal nipis dan bunyi kipas siling lavel 5.

Kerja tempat baru memang perang gila, Status kilang cina bukit atau mudah dikenali kilang koboi memang tak di sangkal lagi. 4 jam Awal pertama gua dah rasa nak angkat bendera putih, Sebab melihat status kilang yang kurang 'saftey'. Nampaknya gua kena bersedia insurans nyawa sebelum hendak berkerja lebih lama.

mari kita gelak ramai-ramai pada gua sambil berkata. "PADAN MUKA KAMU".

Hari pertama gua bekerja di tempat baru dah rasa nak berhenti, Tapi kawan-kawan gua kat kilang plastik, pandai basuh otak gua supaya kerja lebih lama lagi.

Sekarang badan gua ada bau-bau tanah, macam penggali kubur. Pergi balik kerja gadis-gadis manis tepi jalan langsung tak nak tegur gua, Lagi-lagi gadis manis 7E, 'rate' gua teralu rendah pasal baju kerja gua kotor sanggat.

Apa pun tunggu akhir bulan, bibir mulus gua lebih lebar.

Saturday, November 13, 2010

Kenapa gua tak update blog ni?

Kawan-kawan kilang gua dah tahu rahsia blog ini.

Ucapan Terakhir

video

gigi gua memang tak senonoh.

Saturday, October 23, 2010

Rezeki gua.

Dari temuduga jawatan kerajaan, ke jawatan servic kapal terbang dan akhirnya ke kilang paip tanah, yang melekat juga akhirnya kilang paip tanah.

Ok!mari lu, gua dan orang ramai menjerit. "kilang lagi!"

Dah itu rezeki yang gua dapat, kang tak bersukur silap hari, gua kutip tin pulak. Kadang-kadang bila nak melepaskan atau nak meninggalkan sesuatu yang manis, rasa berat pulak. Bukan ayat yang gua terangkan tadi pasal kesedihan meninggalkan alam percintaan, gila khinzir gua bercinta..

Gua menegaskan pada permegian gua ke tempat kerja baru nanti, Gua malas nak berhijrah. Tapi dalam islam Hijrah tu adalah satu kebaikan. Berhijrah ke dalam kebaikan lah, kalau dalam persetanan jangan lah cakap sioll..

Berat jugak nak tinggalkan kilang plastik ni, dah macam sebati dalam kehidupan harian walaupun cuma 3 tahun gua lepak , rokok dan guna tandas cangkung. Bila nak pergi tempat kerja baru, mula nak tanya. Tandas dia matap tak? ruang merokok dia penuh dengan ketenteraman tak? dan surau dia besar tak?. Manalah tahu boleh buat port tidur untuk sampingan.

Kawan gua kata, surat berhenti boleh tarik balik sebab gua belom 'blah' lagi. Jadi nak sembahyang istikarah, gua nak bagun tengah malam pun liat. Jadi tolak masa gua hantar surat berhenti ada lagi dalam 2minggu.

Apa macam? gua tengah buang air besar pun sibuk pikir pasal jawapan ne.

Sunday, October 10, 2010

Punah nak buat loan kawin.

" Lagi 2cm jea tuan, takkan tak boleh lepas kot. Hari-hari saya melantak telur separuh masak dah macam ular sawa gayanya" - gua yang cuba mendabik dada, untuk mencapai ukuran yg tepat.


"Ishhh... tak boleh ni dik, teruk sangat saiz dada ko ne. Semput ko nanti. Cuba lain kali ok!" - Abang misai bomba, merangkap tukang ukur dada budak-budak temuduga.

Tuesday, October 5, 2010

Bila badan gua berketul-ketul, lu orang boleh muntah berbaldi-baldi.

7hb ne gua ada temuduga dalam sektor kerajaan, dah nak dekat akhir-akhir tahun barulah dorang sibuk nak ambik pengambilan. Gua baru nak merasa bonus tahunan yang mewah, terpaksa ragu-ragu. Kalau gua berjaya dapat jawatan dalam sektor kerjaaan sudah tentu gua tak dapat bonus tahunan kat kilang plastik.

Yang pasti bukanlah temuduga tapi saringan pertama yang gua perlu lalui. Ujian fizikal, setakat lari dalam guni, usong bola dalam gelung dan pecahkan belon atas kerusi. Gua rasa kepakaran tu boleh dilihat pada medal-medal yang gua telah berjaya ketika usia di bangku tadika lagi.

Tapi nak masuk sektor kerajaan bukan jenis yang mudah, sebab banyak-banyak gua pergi temuduga, bila time temuduga sektor kerajaan dia punya peluh lain sikit. Pakai bedak baby anti-peluh pun tak berjaya lagi. Kalau sektor swasta, gua lebih kepada berkepak dada.

Dalam tempoh 2-3 hari ini, gua digalakan melakukan latihan fizikal dan pemakana yang lebih memberi tenaga. Dulu kalau senaman pun, bila ada orang kampung ajak main futsal dan carom. Sekrang tak, gua terpaksa angkat-angkat berat kat gym. Bagi badan gua lebih mantap, tapi hakikatnya gua mana gemar sangat bab-bab yang memberatkan, tapi macam tadi lah gua cakap sektor kerjaan bukan mudah nak ambik budak-budak jahat macam gua ne kerja. Lagi-lagi nak jadi pembantu pegawai bomba.

Lu tengok muka gua dalam-dalam, ada bakat ker jadi pembantu pegawai bomba? Ada tak? di sebabkan kerja sektor kerajaan gua lakukan jugak. Kot-kot ada rezeki, cuma gua terpaksalah buat latihan fizikal terlebih dahulu, sebelum ujiannya bermula.

gua rasa badan gua boleh pergi macam ni tak?


Mana satu kepala lutut dia?

Monday, October 4, 2010

Tahun 2005 gua memang tak sopan.



Waktu ne, gua rasa dah besar. Sebab dah ada rumah sewa, maklumlah belajar jauh-jauh mesti kena duduk rumah sewa barulah bujang.

Dah bujang, semua perkara mesti kene urus sendiri, dari penggurusan makan, tempat tidur dan kebersihan tentang pakaian. Pasal makanan gua dah tentu tahap 'A' apa jenis makana gua boleh makan janji kedai mesti ada gadis manis buat penyeri makanan.

Bab tempat tidur pulak, gua bukan jenis anak-anak manja yang mesti ada 2-3 bijik batal saiz punggung gajah dan penghawa dingin jenama 'YORK'. Gua ada bantal selimut dan kipas sesedap rasa sudah lah, bab nyamuk tu jagan lah mintak boleh bawak penyakit tu beb.

Bab kebersihan pemakaian gua agak gagal, baju bengkel gua akan di basuh bila gadis-gadis mula tak nak lepak dengan gua. (walhal memang tak ada sorang pun nak lepak), seluar bengkel gua bawak ke kelas, bawak pergi ngorat-ngorat awek, bawak pergi main futsal secara express. Tapi seluar dalam, gua basuhlah, ingat hina sangat ke gua ne tak basuh2.

Cara pemaikan gua dulu memang kurang sopan. Gua asalnya nak tulis sebenarnya pasal pakaian gua, sebab gua baru lepas layan tengok MENTARI MERAH DI UFUK EROPAH SEACH.


Lu agak-agak kalau lu satu tempat dengan gua belajar nampak gua pakai gaya macam ni lu nak tegur tak?


Gua tahu, sebab tu lah masa gua belajar satu gadis manis pun tak nak berkenalan dengan gua.

Thursday, September 30, 2010

Perancangan untuk masa hadapan.

"Rancangan ini mesti berjaya!" nada keyakinan yang tinggi gua tujukan pada dua ahli kilang plastik.


"Bermula dengan rancangan ini lah, gua dapat bantu lu orang. Susah dulu,nanti bila dah berjaya lu orang jugak yang senang. Zul paling tidak dalam jangkaan 2-3 tahun lu dah boleh tambah satu cawangan. Maklumlah orang dah berkemampuan mesti tak salah nak berbini dua."


*Zul rakan sekerja gua, yang sudah berbini ketika usia 23 tahun mula mengimpikan janda Maya Karin sebagai cawangan baru setelah, Maya Karin kesuniyan di tinggalkan jejaka berhidung mancung.


"Saipul, lu boleh pergi tak? gua tengok lu memang perang orangnya. Tak kisah hal-hal kecik ni, kalau menjadilah Inysaallah kereta idaman lu akan dapat dalam jangaakan terdekat ni. Siap Cash lagi lu bayar beb. Dah tentu nanti lu balik kampung bawak antara 40-60km/jam semata-mata nak bagi orang kampung lihat dengan jelas siapa pemandu kereta."

*Saipul, rakan gua yang mengidamkan kereta-kereta mewah. Selain berkerja sebagai pemerhati kualiti penggeluaran, kerja harian beliau juga membuka laman web kereta mewah dan pencarian jodoh juga.



Gua lihat Zul dan Saipul mula menunjukan komitmen yang tinggi, hasil hujah-hujah gua tadi.


"Nanti, lu orang kumpul 2-3 bangla bagi penyedap cerita. Bila jumpa anak Tan sri yang cun-cun, lu orang pura-pura nak rompak. Nanti secara pantas kilat gua akan datang sebagai penyelamat. Gua dapat terajang 2-3 kali bangla tu cukuplah. Lu orang pukul gua pun jangan sampai patah-patah dan masuk ICU 2-3 minggu. Pukul bagi darah sikit, lepas tu lu orang cabot lari."

Zul dan Saipul mula menyalin semula rancangan gua ini,dalam komputer pejabat kilang plastik.

"Rancangan seterusnya biar gua handle, sebab rancangan ne kena orang yang berhati macam Farid kamil, Remy Ishak dan Haliza musbun."


Zul dan Saipul cuma gelak berdekah-dekah tanda tak setuju sangat perbandingan yang gua berikan.


"Nanti gua dah luka-luka, dah tentu anak Tan sri bawak gua pergi jumpa doktor. Gua pulak kena tahan kat hospital sampai 2-3 hari sebab kecederaan pukul ne kadang-kadang boleh menggundang maut."

"Bila gua dah tak kerja 2-3 hari, dah tetentu gua di buang kerja. Atas jasa baik gua pada anak Tan sri, gua berkerja di bawah Syarikat Tan sri. Kena pulak office gua sebelah anak Tan sri yang gua selamatkan tempoh hari tu. Jadi hubungan gua dengan anak Tan sri akan bertambah hebat dan bibit-bibit cinta ni akan bermula"


Di pendekkan cerita. Dalam 1-2 tahun akan datang gua dah boleh berkawin dengan anak Tan sri. Bila gua dah kaya, gua bantu lu orang balik. Apamacam ok tak?

Monday, September 20, 2010

Siapa rasa nak sepak muka gua?

Hari raya gua.

Gua kenyang makan kuih raya, kembung perut minum air berkabonat, sakit tekak karokey dengan rakan sekolah lama. Jadi tak perlu lah gua nak taip apa aktivity hari raya gua tahun ini.

Yang patut di selitkan pada hari raya ini adalah, bagun sekitar 3 petang dan layan cerita hantu sambil minum air aiskrem soda. Jumlah gua bertandang raya tahun ini kurang dari tahun lepas, rumah Jawa, Along dan rumah Ja'ah pengguat kuasa klang. Jumlahnya 3 rumah sahaja, kira ok lah tu dari gua tak beraya rumah sesiapa pun. Gua lebih cenderung carik Cendol dan ABC masa hari raya ni. tak tahu manja sungguh tekak gua pada hari raya ni.

Thursday, September 9, 2010

Apabila gua akan balik kampung satu hari nanti.

Tiket kapal terbang gua pada tengah hari syawal yang pertama, harap-harap semua perjalanan dalam keadaan baik. Rindu gua pada keluarga di United Kingdom makin membara. Lagi-lagi masakan ibu yang berasakan kentang lenyek special dan ayam merah kus-kus.

Makin telan air liur gua setiap saat bila megenangkannya. Persiapan raya di Malaysia sudah gua sedia petang tadi, baju kurung adik dan ibu, sudah gua simpan dengan kemas. Cuma baju kurung kekasih hati gua Katy Perry jea gua bungkus secara berasingan, sebab tak nak ibu gua tahu hubungan kami yang makin serius.

Rindu pada si White, kuda kesayangan gua yang sudah lama gua tak gosok-gosok bandannya dengan sikat dan menukarkan kasut tumitnya supaya mudah berlari kencang. Agak-agaknya raya ke tiga gua sudah boleh memburu beruang sambil menunggang White. Kuda ku lari gagah berani..

Si kekasih (Katy Perry) awal-awal lagi dah mesg gua, yang dia cuma dapat belajar puasa selama seminggu sahaja. Sebab masih tak biasa lagi, Jadi gua tak suka memaksa-maksa. Hanya gua selalu ungkapkan "If you love me, you must love my religion". Katy suka kerepek bawang, jadi gua dah oder sekilo dari rakan sekerja khas buat kekasih tercinta. Tentang baju raya kami, Katy nak gua dengan dia memakai baju raya sedondon dan tangkap gambar di bawah Eiffl Tower. Katanya tanda kenagan raya tahun ni, Perempuan biasalah gua ikut jea katanya.

Ibu kata raya ke lima pakcik dan makcik dari Kaerah mesir, akan melawat rumah dan ibu sibuk nak membuat rumah terbuka pada hari tersebut. Dah tentu adik gua akan menggelupur mengajar Justin Biber nyanyi lagu dendang perantau masa open house nanti. Tahun lepas gua ajar band Weezer main lagu Rafeah Buang dan Anuar Zain tentang lagu raya. Agak payah jugak nk ajar dorang rentak melayu ni kesabaran kena tebal 2 jengkal.

Sekarang gua cuma perlu berdoa semoga semua selamat. Jadi gua PEKERJA KILANG PLASTIK BERNOMBOR ID 3001007134 INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN SYAWAL YANG AKAN TIBA INI.

Friday, September 3, 2010

Oohh.. Hari Raya nak dekat.

Makin nak dekat raya gua makin demam. Batuk-batuk makin rancak, selsema dah pandai kurang hajar. Sampai orang sebelah gua masa solat tarawih kene tempias bersin gua.

Badan rasa tak berapa cantek, kejap sejuk kejap panas. Tapi perkhidmatan gua atas kilang plastik berjalan lancar. Sebab mengikut budi bicara orang atasan, pekerja kilang plastik akan di beri cuti selama 6 hari. Agak meriah jugak cuti raya gua kali ni, penuh dengan aksi-aksi tidur sampai lewat bagun gamaknya gua neh.

Buat masa ni, gua masih bertahan dalam menunaikan rukun islam yang ke-3. Tak lagi kantoi gua nak oder nasi bungkus kat kantin kilang sebelah dan isap rokok kat dalam tandas kilang. Gua masih boleh bertahan sampai sekarang.

Waktu pagi hingga petang gua lebih cenderung lepak depan tv, layan movie atau katun-katun yang dah di olah bahasa, tak pun ada sari kata. Kalau tak ada kedua-dua tu gua lebih suka tidur kat kerusi panjang tanpa baju.

Pasal baju raya, gua belom menjamin lagi. Kabarnya gua nak sarung warna hitam lebih kepada kematangan. Tapi sampai sekarang gua tak ushar-ushar lagi kat mana-mana butik mahal kat area KL.

Gua tak tahu nak tulis apa lagi pasal raya yang akan tiba ne. Gua nak sambung tidur balik lagi meriah. Tekak gua pun dah rasa cilaka sangat neh.

Saturday, August 28, 2010

Kenapa gua penduduk Malaysia.

Kenapa gua penduduk Malaysia?

Sebab bila musim bulan Ogos, tuuu dia bendera melambai-lambai macam ada angin kencang tengah tiup. Lepas tu tunggu dapat subsidi bendera free dari pekerja-pekerja tol yang akan tolong lekatkan pada bumbung kereta.Kalau salah setting lekat, tuan kereta akan simpan dendam dalam hati, sampai rumah baru adjust betol-betol baru nampak staylo-mailo.

Kenapa gua penduduk Malaysia?

Sebab gua boleh tengok budak-budak basikal letak bendera lebih besar dari saiz basikal dia orang, dan cikgu-cikgu tak akan mudah menegur sikap budak-budak yang eksen, sebab budak-budak tayang bendera besar masa depan pintu pagar sekolah dan cikgu cuma ada bendera kecik di bumbung kereta.

Kenapa gua penduduk Malaysia?

Sebab masa remaja gua, waktu-waktu ini lah line clear nak keluar malam dan overnight semata-mata nak tengok bunga api kat Dataran Merdeka, walhal kerja sekolah pasal karangan merdeka satu habuk pun tak usik lagi.

Kenapa gua penduduk Malaysia?

Sebab gua dan orang kebanyakan, lebih berfikiran positif dan tak terlalu taksub dalam hal-hal membaling najis pada kedutaan-kedutaan asing. Kalau gua dan orang kebanyakan ini bersifat kejam, gua tak layan lagu-lagu Nidji dan cerita-cerita seperti Bawang Merah. Baik gua layan cerita Hongkong. Lagi pun gua kalau ada satu ribu ringgit Malaysia, sudah tentu gua jadi jutawan di sana.

Dan sebab tu gua tinggal kat Malaysia.

Monday, August 23, 2010

Bila rasa tak normal, anda mudah mengubah lirik lagu indie Malaysia. Percayalah.

Tak usah kau terangkan ku tahu,
protet wajah mu yang kian tersenyum,
curahkan derita mu pada ku,
biar ku tahu masih di samping mu.

Terbang-terbang,
dengan doa sayang,
ku biarkan kau terbang,

Terbang-terrbangg,
sudut kecil ku ini,
masih menanti lagi.

Tersungkur ku di tengah angkasa,
lagu ku ubah telah ku nyanyikan,
lagu kisah cinta yang tak terasa,
akan ku buang bila akan tiba masa.

Terbang-terbang,
dengan doa sayang,
ku biarkan kau terbang.

Terbang-terrbangg,
sudut kecil ku ini,
masih menanti lagi.

Mimpi- mimpi,
yang tak terjadi,
aku janji,
janji akan pergi.

Mimpi-mimpi
yang tak terjadi,
aku pasti,
pasti akan pergi.



* lirik di ubah dari lagu Hujan-kota hati.

Wednesday, August 18, 2010

Nikmat berbuka di rumah.

" Yang berbuka ni sayang masak apa?"

" Oh. sedap tu, milo ais abang pun ada yea?"

"Nanti balik kerja abang beli kuih ayang suka ok."


*********

"Ko tak terasa nak kawin ke macam aku ne?" Zul pekerja kilang plastik yang sudah berkawin selama 3 tahun.

Monday, August 16, 2010

Rasa Laksa atau rasa sedih?

Gua tak boleh focus nak makan bila kawan sebelah cerita bab-bab gadis manis, lagi-lagi mengeluh kenapa dia lari?, kenapa aku ni tak bagus ke? kekasih baru ada kereta kancil turbo tak? orang pantai timur atau orang utara ke?. Boleh hilang fell gua nak rasa setiap unsur rasa pada lidah gua. Elok-elok gua rasa laksa Johore terus gua rasa macam laksa kaki. Cilake.

Jadi perkataan yang mudah gua sahut. "Urmpp..", "Yer ke?", "Mungkin kot.." kalau panjang sikit mungkin " Tak ada jodoh sedar-sedar lah sendiri". Itu pun kalau gua dah habis kuah laksa.

Gua sarankan beli jea Astro, pagi-pagi bukak siaran 106 lepas subuh dalam kul 6.30pagi . Layan Dr. Fazilah Kamsah. Baru ada anjakan paradikma.

Wednesday, August 11, 2010

Bulan Ramadhan gua pada tahun 2001. Terima kasih cina bukit. Lu banyak memberi gua seribu makna.

Selepas sahur gua tak tidur, Masa tu tahun 2001. Gua tingkatan tiga, Astro pun belom ada kt rumah. Jadi layan radio dulu, sebelum pergi mandi.

Dua hari sebelumnya gua, dah menyakinkan emak gua tentang peranan gua ingin bekerja semasa cuti sekolah ini. Peringkat awal emak gua membantah sebab bulan puasa, takot gua tak larat. Akhirnya tewas oleh kerana gua memberi alasan, raya tahun ini semua pakaian raya gua tanggung sendiri.

Pagi-pagi lepas mandi air sejuk memang cukup segar umpama makan gula-gula Hacks masa perhimpunan.Kepala rasa berangin sebelum letak minyak rambot. Dah letak minyak rambot, kepala rasa berat-berat sikit sebab guna minyak rambot jenama Tencho.

Gua kayuh basikal penuh berkobar, pergi rumah Fizi. Bapak dia polis kapar. Dia yang bagi lubang keja kat kilang Jeli-jeli (nata deco-co) Sejenis bahan minuman berasaskan jeli kelapa. Bukan kelapa sawit yea.

Fizi pun pun dah bersiap- sedia. Katanya kerja dalam 2 minggu cukuplah, dapat Rm 300 boleh buat belanja raya. Gua pun waktu itu tak lah mengejar sangat duit, setakat boleh sauk baju Nirvana dan Stone Cold WWF cukup memadai.

Sampai lokasi kilang, gua berpecah dengan anak polis. Gua di suruh duduk dalam Lori, anak polis pula duduk di kawasan meletak label. Kawasan yang banyak makcik-makcik yang kuat mengumpat. Jadi bermula lah episode pekerjaan gua yang pertama dalam hidup.

Gua rasa duduk dalam lori memang best, boleh tidur sambil dengar lagu cina fengtau.Gua cuba buat-buat paham supaya tidak tress semasa bertugas. Waktu tu hari jumaat, Jadi dah sah-sah gua tak pegi sembahyang jumaat. Sebab pemandu lori berketurunan cina bukit.

Gua hantar barang sekitar Kuala Lumpur, memang best dapat pusing-pusing Kuala Lumpur tanpa bayaran tambang bas. Naik lori je, gua dah tawaf habis, semua kedai runcit dan shopping mall gua masuk, kerana jadi tukang hantar barang.

Pukul 1.30petang pemandu lori parking belakang kedai runcit area Gombak. Jadi gua ambik kesempatan tidur. Lepas 10 minit pemandu cina bukit, kejutkan gua. Bagi gua nasi ayam dengan air cincau.

Gua tewas, dalam lori jugak sental nasik ayam yang tak ada rasa lagsung. Di sebabkan terharu, kepada cina bukit yang belanja gua makan, jadi gua bertanyakan soalan cepu emas pada pemandu cina bukit untuk berkenalan dengan lebih mendalam lagi.

"Bos lu beli mana nasi ayam ini?"

"Restoran cina depan Maybank" kata pemandu cina bukit.


Gua sehari jea keja, esok gua dah berhenti dan harapan beli baju Nirvana dan Stone Cold WWF punah di pagi raya 2001.

Sekarang sudah Bulan Ramadhan beb!

Pada bulan Ramadhan lah, gua rasa masa yang tepat gua menebus segala dosa-dosa gua yang lalu. Walaupun tuhan itu maha pengampun pada bila-bila masa, tidak kira waktu,hari atau pun keadaan.

Tapi bagi gua, bulan Ramdhan ni lah tempat gua bertayang muka dekat surau yang jarak hanya 300 meter dari rumah gua. Pada waktu ini lah gua rasa bila nak tinggalkan sembahyang itu, rasa amat rugi. Walhal kalau lu,gua dan orang ramai tinggalkan sembahyang walaupn bukan bulan Ramadhan tetap juga rasa rugi.

Watuk bulan Ramadhan ni semua ada batasan untuk marah, dengki, mulot bau bangkai, mata yang perlu di cuci dan nafsu serakah yang selalu menguasai diri. Selmua ini perlu di letakkan satu kelompok dan di tutup dengan tutup periuk besi, agar tidak menguasai diri pada bulan Ramadhan ini.

Tatkala bulan Ramdhan ini, rakan yang lama hilang, cinta yang tak pernah wujud dan teman istimewa, kadang-kadang amat memerlukan untuk berkongsi saat -saat yang indah. Walaupun hanya bertanyakan "KO PUASA TAK HARI INI?"

Paling terharu dan penuh gelak ketawa adalah penantian Iklan-iklan yang menarik dari mana-mana Syarikat besar. Walaupun Arwah Yasmin Ahmad sudah lama pergi, berharap ada pengantinya dalam menghasilkan Iklan-iklan yang penuh bermakna dalam bulan Ramadhan ini.


Di sini Pekerja Kilang Plastik Ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan. Kepada sesiapa yang membaca blog yang huru-hara ini. Jika anda terbaca 'entry' kali ini, di harap memabalas pada coment dengan memberi ucapan. Sebab tak lah gua rasa segan bila gua buat ucapan macam ni. hehehe~~

Monday, August 9, 2010

Bercuti.

Kilang plastik buat rombongan bercuti ke Pulau Redang. Gua rasa pada waktu itu, sekurang-kurangnya gua kena pastikan sebanyak 5 kali ungkapan itu betol dari mulot HR gua. Baru gua boleh sembang kencang dengan orang kampung, yang gua akan lepak dan bersuka ria kat Pulau Redang secara percuma.

Lagi sembang kencang bila HR gua bagi tahu, yang budak-budak kilang plastik akan naik kapal terbang pergi Pulau Redang. Masa tu rupa gua dah lain, tak tahu mana gua perlu mengkategori muka gua. Nak letak muka bangga boleh gak, nak letak muka terharu pun boleh gak.

Jadi bila budak-budak kilang Plastik dah tahu pasal rombongan ne, jadi 3-4 hari sebelom bertolak kerja macam cilaka. Kepala otak dah pikir gadis-gadis pulau dengan penggalaman pertaman naik kapal terbang.

Gua dah buat beberapa rancangan yang agak menarik masa rombongan nanti. Mesti meriah suasana orang kepulauan Redang dengan kehadiran gua.

Wednesday, August 4, 2010

Jangan terbangkan mimpi gua umpama asap rokok dunhill.

Sudah setahun lebih gua tidak dengar kabar berita kawan-kawan gua yang telah gua tikam dari belakang. setahun lebih bagaikan ratusan kenagan telah terbuang dan disia-siakan dari peristiwa yang lalu.

Bagaikan menyedut udara tanpa kepuasan, bagaikan menghisap rokok tanpa asap dan bagaikan gelak ketawa tanpa iringan. Semua benda ini umpama tiada makna, Macam sekarang agak sunyi tanpa kawan yang satu ketika rapat sentiasa.

Hurmp.. setiap kali gua tetap mengeluh atas kesilapan gua yang lampau. Kesilapan yang mementingkan diri sendiri, tidak pada orang lain. Mementingkan rasa simpati dari persahabatan yang telah lama ikat. Tapi akhirnya mereka gembira juga.

Pagi tadi mimpi bagaikan permintaan yang gua mahu selama ini. Kembalikan rakan-rakan yang lama, kembalikan semangat baru yang telah lama hilang antara rakan-rakan. Tapi mimpi hanya sementara, gua dapat juga gelak dan senyum. Bila mata tercelik ia hilang bagaikan dibawa asap-asap rokok dunhil yang makin lama makin hilang dari pandangan.

Wednesday, July 28, 2010

Pekerja kilang Plastik ramai budak baru.

Sejak dua minggu lepas kilang gua, masuk pekerja baru, yang datang dari utara ada, dari selatan ada cuma dari kepulauan Borneo jea tak ada lagi.

Ramai yang masuk kerja tempat gua, lepasan Diploma berbanding dari mencari nilai gaji yang lebih besar. Besar sangat ke gaji tempat gua ne? dah 3 tahun gua kerja, motor kecik jugak yang gua pakai.

Yang ada pengalama kerja tiada masalah dalam hal-hal nak mengajar. Tunjuk intro sikit masing-masing dah tahu apa yang kena buat. Tapi yang lepasan diploma ni, agak lambat. Terpaksa gua jadi guru sambilan untuk mereka neh.

Bagaikan orang asli baru naik komuter. Bila gua ajar sikit pasal mesin-mesin yang dia orang patut kerja, ending yang gua dapat "Hebat lah bro ne" kata si A, "Ko kaji balik, bro ni dah berapa lama kerja mesti pakar" Balas si B. Gua nak kembang hidung pun tak sampai hati. Gua cuma kawal mesin pengangkat jea "Crane". Itu tak salah gua dah macam contorl remote PSP.

Bila dah jadi pengajar yang tak bertauliah, budak-budak baru ne ikut jea kemana gua pergi. Dah macam anak itik ikut si ibunya. Nasib baik muncung gua tak macam itik, kalau tak dah lama gua cakap. "Quekk-queekk itik balik kampung".

Bila keadaan tak terkawal, budak-budak baru jadi pepatong tak tahu nak buat apa. Mesin dah huru hara, Yang simpati sempat nak bertanya soalan kenapa terjadi, ada jugak mengulurkan bantuan tapi kena mintak izin pulak dari gua. "Bro macam sibuk jea, nak kene tolong tak".

Dalam situasi ini gua agak tak pandai nak berkata-kata. Yang bertanya soalan kenapa terjadi, gua lebih suka diam. Sebab kena fokus lebih pada mesin berbanding solan yang bijak. Jadi gua akan balas bila mesin dalam keadaan sopan-santun. Tapi yang hendak memberi bantuan, gua akan besuara seperti ini. "Lu tengok dulu apa yang gua buat, apa-apa hal bila huru-hara macam ni gua lepak atas kerusi jea lu orang yang kena buat ok."

Tapi budak-budak belajar ni bijak, ada jugak part-part gua agak bengap. Selamba jea dorang selesaikan lagi-lagi bab-bab nak buat report dalam bahasa English. Gua bahasa omputeh ne memang tak bijak langsung.

Friday, July 23, 2010

Daging kambing

Entah kenapa hari ini, gua rasa nk tulis banyak catatan. Mungkin gua cuti hari ini, dan mula sihat dan rasa macam suci lepas dapat solat jumaat. Oh.. kene besar sikit tulisan itu.. RASA SUCI SEBAB BARU LEPAS SEMBAHYANG JUMAAT. Secara lojikalnya tak ada siapa nak follow sangat blog gua ni, jadi tak guna jugak bila gua buat tulisan bersaiz XXL

Ok pasal Daging kambing. Maklumlah rumah gua baru buat kenduri Aqiqah untuk anak buah gua yang pertama. Jadi bila anak lelaki,kenalah korbankan beberapa ekor kambing menggikut kemampuan si bapa. Abang gua rasa ria, dia korbankan dua ekor kambing, katanya takut tak cukup, orang kampung kuat melantak.

Daging kambing ni, bukan ramai yang suka sangat. Tapi di sebabkan populurity masakannya kurang dapat sambutan setiap hari di mana-mana kedai makan, kecuali Restoran Selvem dekat pekan. Jadi bila ada makan kambing pada hari akikah, serta merta masakan daging kambing jadi masakan yang laku pada hari itu.

Daging kambing ni, bukan jenis calang-calang orang yang boleh masak.Potong kena kemas, macam potong buah tomato buat hiasan makanan pengantin. Orang kampung kata, potong kena teliti kalau tak bau kambing akan ada dalam masakan. Habis kalau potong lembu dan ayam tak kemas, ada bau jugak ke masakan bau lembu dan ayam?

Gua memang tak suka ikut belakang lori ayam, bau macam gampang dan gua ingat lagi gua ikut belakang lori babi masa ponteng sekolah.

Jadi abang gua import tukang masak specialist daging kambing. Bila tukang masak mula nak tumis masakan dalam kuali besar, makcik-makcik kampung dah pandang lain macam, nak mula record resipi. Selalunya yang pandai masakan kari kambing ini, golongan-golongan mamak. Jadi tak salah lah tukang masak tu berkulit hitam. Tapi abang gua, sound pada makcik gua. Tukang masak bukan dari golongan mamak, cuma dia memang berkulit hitam asli. Sangkalan orang kampung melesit pasal tukang masak ternyata salah.

Ada sesetengah manusia boleh makan daging kambing, ada sesetengah tak boleh. Katanya darah tinggidan mudah pening. Jadi bila acara majilis makan, gua boleh trace orang kampung yang kena darah tinggi. Jenis ambik kuah sikit- daging sikit itu yang ada penyakit darah tinggi.

Rakan kampung gua agak hebat melantak 3 pinggan nasik berserta kari kambing. Katanya memang sedap. Tapi gua yang tak sedap hati bila dia mula bersandar lama kat atas kerusi walhal majlis dah lama habis. Jadi gua terpaksa menunggu dia dalam keadaan stabil baru boleh gua kemas-kemas barang kenduri.


Kambing ari tu tak macam ni, lagi comel dari gambar kat atas.

3 hari cerita sakit demam gua.

Gua baru baik dari demam, selama 3 hari yang lepas gua mudah menjadi malas bab mandi dan makan. Bab merokok jaranglah sekali dalam 3 hari yang lepas, Sebab Tekak gua rasa pekat yang tebal.Bila malam saja gua mula di gangu bunyi-bunyi yang pelik. Walhal bila gua dengar betol-betol bunyinya datang dari mulot gua yang tercungap-cungap nak mintak oksigen kerana semput.

Kaki gua mula sejuk bila waktu malam. Dah macam ada special kes pulak, kena pakai stokin malam-malam. Kalau tidak nenek gua jea yang pakai stokin bila waktu malam, sebab tak tahan dengan sejuk lantai simen. Jadi 3 hari lepas gua terpaksa joint dengan nenek gua pakai stoken kat dalam rumah. Bila nak tidur jea, gua sarung hood dan seluar dua lapis bagi pemanasan badan, dah tu lavel kipas gua bagi betol-betol slow punya.

Waktu pagi pulak, dia punya demam dah agak kurang. Tapi tetap pakai stokin jugak, dah macam allergic kat lantai simen pulak. Sembahyang memang kantoi habis, 3 waktu pertama gua sangkut, sebab bagun lewat dan jenis manusia yang malas nak mandi bila sakit datang memang sikap gua. Bibir gua dah tak macam dulu, kering jea dah tak seksi. teguk air banyak-banyak pun rasa tak lut.

3 hari dah berlalu, ari ne rasa segar pulak, sakit tekak masih ada lagi, jadi gua amalkan gula-gula Stepsil macam iklan kt tv tu. kopak jugak lah gua, 6 biji gula harga rm 3 ringgit. Gila punya mahal, murah lagi gula pasir. Di sebabkan gua dah tak beli rokok 3 hari yang lepas jadi gua rasa, tak salah gua memperuntukan duit ke gula-gula mahal semata-mata memulihkan tekak gua.

Oh, semalam gua rasa terharu bila tiba-tiba layan video clip Nidji - Dosakah ku .Ending video memang agak terharu, macam zaman gua dapat naik atas pentas sekolah ambik hadiah sebab lukisan gua dapat 'A+'.

Tuesday, July 13, 2010

Face book.

Cara ke-10. "Lu letak gambar lu dengan budak comel dalam keadaan serasi, gadis-gadis manis mudah tertarik dengan lelaki yang sukakan kanak-kanak". *(gua terpaksa buang muka Van Damme dan terbitkan muka TALITABIS.)


Saturday, July 10, 2010

Hari Sabtu.

Cuti hari sabtu dan ahad, memang dah lama gua tak dapat. Dalam jangkauan sebulan jugak. Ini gara-gara pertadbiran kilang plastik sibuk carik untung, sehinggakan terpaksa orang-orang bawahan macam gua dapat nikmat cuti hari minggu selepas sebulan, setelah mengikut shift.

Tidur gua memang mantap hari sabtu, bagun pukul 3 petang. Anak teruna mana yang bagun pukul 3 petang hari sabtu, gua jea. Sebab anak teruna mcm orang kebanyakan dah lama berkampung kat kaunter wayang. Layan wayang dengan gadis-gadis manis. Tapi yang beli anak teruna, si dara lepak duduk kat kerusi dengan alasan, Kaki sakit tak boleh berdiri lama-lama. Ok si teruna betol-betol 'Gentlemen' tak pun kene 'Control' sebab gadis manis betol-betol 'hot'.

Gua malas nak mandi, petang-petang ne. sebab tak kemana. lepas magrib baru gua mandi. Jimmat sikit bil air kat rumah gua ni. Tapi gua kena pandu kancil 660 mak gua pergi 'service' kat kedai depan 'bustop'.

Pekena rokok sebatang sebagai sarapan dan air suam. Rasa petua ni lah yang Salem pakai, sebab gua rasa bila gua cakap petang tadi rasa serak-serak basah. Gua pandu kancil 660 ke pusat 'service'. Nasib gua baik, kereta tak banyak. Jadi 'turn' gua cuma tinggal sebijik kereta lagi.
Perot gua lapar rasanya, jadi gua rasa nak layan air nesface dalam tin dengan roti cream vanila. Jadi gua pergi kedai runcit sebaris dengan kedai 'service' kereta.

Kereta kancil 660 mak gua yang banyak berjasa telah siap 'servic'. Jadi gua cuba membayar dengan kad debit gua. Gua kan moden, jadi gua suka guna kemudahan dari membayar tunai. Tapi masalah yang gua hadapi, tokey kedai tak pandai guna mesin kad. Cina bukit, kadang-kadang benda teknikal dia tahu. Tapi benda-benda yang simple dia tak tahu.

Jadi gua 'droop' ic gua, buat pajakan sementara gua pergi ke pekan cari mesin ATM untuk membayar secara tunai. Habis 'service' kereta gua pegi 'car wash', bodek sikit kat mak gua. Sebab dia tadi dah merajuk kat gua sebab lambat pergi hantar 'service' keretanya.

Waktu malam gua edit gambar 'weeding' yang masih tersangkut lagi semua ni duit. Jadi gua kena buat lah jugak. Supaya dapat tokok tambah sikit duit nak beli kereta sebelum hari raya ne.

*Agak kelakar jugak bunyinya yang gua sekarang tengah kumpul duit nak beli kereta.


PhotoPerang Product.



Friday, July 2, 2010

Temuduga.

Gua ada temuduga petang Jumaat dalam bidang 'Darftman' bukan 'Dark Vader'. Jadi gua memang tiada pengalaman dalam hal-hal keja tersebut. Tapi dah di beri peluang datang temuduga, jadi gua dah mulakan persedian awal.

Gua mula belajar dan menampar-namapr pipi sendiri bagi mengingatkan kembali apa yang gua telah belajar satu ketika dahulu mengenai 'Autocad'. Agak bengap juga pada awalnya, sebab kaitan hal-hal 'Autocad' dengan mesin kilang plastik jaraknya bagaikan Surabaya dari Kangpung Baru Subang.

3 hari awal gua dah mula cenderung bukak 'Tutorial Autocad'. Bagi salah satu insentif gua, dalam mengingatkan kembali teknik-teknik 'Autocad'. Laman-laman web prono gua dah tolak tepi umpama puasa dalam 2-3 hari. Walaupn video Luna maya dan Arel peterpen masih gua tak tengok-tengok lagi.

Pagi Jumaat gua balik kerja, kerana gua berkerja pada waktu malam. Temuduga gua dalam lingkungan 3.00petang. Jadi gua rasa gua nak belajar sekejap kemudian tido. Pukul 1.00petang gua akan bagun mandi dan terus pergi ke masjid dalam pemakaian baju ala-ala pegawai bank. Supaya gua boleh terus pegi ke temuduga, dalam keadaan suci.

Gua kesat taik mata gua, dan cuba melihat jam tangan merah gua dalam keadaaan bilik yang kelam tanpa cahaya yang menyuluh.

3.45 petang
.


Gua sambung tidur balik.

Wednesday, June 30, 2010

Khayalan di Serendah.

Ahad lepas gua ada 'job wedding' dari seorang customer yang gua gelar dia 'Bos'. Seorang kawan gua yang sudah berumur lingkungan 30-an. Yang akan mendirikan masjid ( kawin) buat kali ke-dua (duda).


Panggilan 'Bos' pada dia kerana, mempunyai peniagaan kedai makan walaupun sudah ada perkejaan tetap di UITM Shah Alam sebagai juruteknik yang kuat balik awal waktu kerja dan kuat suruh kawan-kawan punch card kedatangan, walhal lepak kat kedai sendiri dengan rakan-rakan.

Gua gerak dalam lingkungan pukul 11.00pagi itu pun gua rasa dah lambat sebab gua kena berada di sana dalam pukul 12.30ptg. Entah macam mana kancil 660 mak gua macam enjin 'Sky line' dalam masa sejam gua dah sampai ke kawasan pekan Serendah. Nasib baik gua tak buta jalan, berbekalkan peta pada kad kawin ,gua berjaya sampai.


Kerja memang cun, awek pun bersepah makcik tayang gelang emas pun bersepah, budak-budak tayang jam tangan 'Ben 10' pun bersepah. Nak ambik gambar pun kene 'control' macho macam 'Remy Ishak'. Baru lah ketiak tak berpeluh.

Kerja gua tamat pukul 6.30ptg, gua punya 'package' senang masa 'no limit', tunggu pengantin halau balik baru gua balik. Tapi tak lah melampau sampai kena stay sampai malam, gua pun ada rumah jugak. Pengantin lelaki 'sound' gua, supaya balik nanti 'oder' sahaja makanan yang nak kat kedai dia. Jadi gua mula 'excited', perut gua memang mengidam Nasi goreng USA dari tadi dengan air tembikai.

Gua pandu keluar kediaman pegantin dan menuju keluar pekan Serendah, dan gua rasa wallet gua nipis, dan rokok tinggal beberpa batang sahaja. Mana 'fell' lalu 'highway' sambil tak isap rokok, jadi gua ushar mesin ATM bagi penggeluaran duit gua. Pekan Serendah kurang infrastruktur. Pum minyak pun kebanyakan tak guna kad, mesin ATM pun susah nak cari. Patut lah kes-kes rompakan kurang berlaku.

Dalam wallet gua cuma ada rm 10 ringgit. Minyak meter kancil 660 dalam keadaan separuh. Betol-betol jimat sungguh kereta jenis binatang buatan Malaysia ne. Jadi gua ambil keputusan terus balik sahaja, kerana tol hanya rm 7.30 rokok ada 3 batang jadi mampu lagi berseronok di tengah-tengah perjalanan.

Baru masuk lebuh raya mata gua dah macam berat, pandu kereta dah macam kuantiti alkohol dalam level 0.2%. Jadi gua berhenti kat perhentian Rawang, cuci muka isap rokok bagi bersemangat pulang memandu.

Jam 7.45 mlm, gua bawak kancil macam makcik kampung baru dapat lesin memandu. Bawak penuh sopan, sebab mata gua memang tak dapat menampung pantulan cahaya yang sulu depan mata. Jadi gua ambik keputusan berhenti di restoran Jejantas, rehat, solat dan cari mesin ATM.

Jalan jauh mesti solat kene buat, sebab takut tak sampai rumah sahaja. Jadi gua solat Magrib dalam pukul 8.00mlm. Habis solat gua lepak dulu, alang-alang nak solat Isyak. Tiba-tiba 3 orang dah berdiri kat saf depan, siap sorang tu azan. Gua ushar jam baru pukul 8.15mlm takan dah Isyak kot. Gua punya lah daif 'follow' jugak dorang sembahyang.Tapi gua silap, dorang sembahyang Magrib jugak 3 rokaat.

Gua rasa agak segan, terus gua calow lepas bagi salam akhir.

Duit dah ada, jadi gua beli air penyegar mata dan rokok sebagai teman asmara di dalam kereta. Gua keluar dari restoran jejantas. Kali ini gua tekan pedal minyak lebih sikit. Perut gua dah lapar dan Nasi goreng USA gua dah rasa di celah-celah gigi geraham.

Tiba-tiba gua bagi isyarat lampu kanan, selamba sahaja gua masuk jalan 'Karak, Kuala Lumpur' mulot gua melopong setelah melihat papan tanda 'Klang, Shah Alam' di sebelah kiri gua.

"Cibai! macam mana boleh aku salah masuk jalan ni!"

Gua terpaksa masuk lebuh raya 'DUKE' dan lalu depan 'IOI MALL' masuk 'Damansara puchong' keluar kat 'NKVE'. Lahanat sungguh rasa waktu itu.

Gua hampir sampai ke kedai makan pengantin lelaki, dengan harapan Nasi Goreng USA dan Air Tembikai. Malangnya hari tu gua tak ada rezeki.


"Siaaaal kedai tutup pulak!"

Friday, June 4, 2010

Mawar Berduri.

Gua dulu pun remaja jugak, remaja yang tak pernah tercicir atau putus dengan aliran moden zaman sekarang. Kalau dulu sebut perkataan 'myspace' siapa yang cakap 'Binatang apa tu?' nampak gaya betol pendalaman belah perlis dia tinggal.

Kalau remaja mesti ada akaun 'myspace' baru lah orang cakap remaja zaman sekarang. Gua mula terjebak sekitar tahun 2003. Sebelum gua masuk belajar kat Politeknik kedah. Member gua Fizi yang 'suggest' benda ni, kalau nak berhubung dengan gadis yang manis dan gadis-gadis yang terlebih manis.


"Bro lu layan myspace awek semua terbaik, budak-budak sekarang susun ayat kat situ lah"

Sepantas kilat gua membuka akaun 'myspace' dengan bantuan Fizi anak polis pekan kapar. Mula-mula memang lah agak pelahan pergerakan tetikus gua menekan benda-benda yang kurang paham. Dan anak polis kapar lah sebagai 'Co-pilot' gua ketika itu.

Bermula bermain sejam, gua tambah lagi sejam rasa tak puas gua tambah lagi sejam terpaksa belanja anak polis sejam sebab masa permainan komputer dia lebih kepada pertanyaan gua. Jadi gua kena lah bayar balik.

Balik rumah gua makan nasi basuh kaki sebelum tidur memang petua nenek gua. Bila nak pejam kan mata. Gua lain macam jadi nya.

"Agak-agak awek tadi setuju ke aku jadi kawan dia, gambar aku letak tak berapa segak, esok pagi kena pergi kedai komputer layan dua-tiga jam ni"kata hati gua ketika mata tidak terlelap lagi.

Jadi bermulalah kegilaan gua zaman remaja menghadap binatang bernama 'MySpace'.


Ohh.. citer makcik mawar berduri.

Satu hari gua ada add gadis mawar berduri, mata tertumpu awek yang memaparkan gaya-gaya 'vogue' baru lah kene dengan gambar yang gua 'pose' berlatar belakang skuter mamber gua. Baru lah mengancam.

Mawar Berduri, gua suspek nama dia betul dia Mawariah atau pun Siti Nurmawar. Tapi sangkaan gua melesit belaka, memang nama dia Mawar. Cuma perkataan 'berduri' di tambah menunjukkan nama samaran agak menarik perhatian.

Gua borak ala-ala kawan dah kenal 5-4 tahun. Walhal baru jea gua kenal dia tadi, gua selak dia punya 'page myspace' berlatar belakang warga-warga punk dan hardcore. Masa tu nilai-nilai lagu music berunsur ganas masih menebal di hati gua. Jadi perbualan memang mudah dari segi sosial pergaulan yang dah tahu cara berinteraksi.

Mawar dulu keja kerajaan jadi gua selalu kutuk dia, menggunakan hak kerajaan yang salah. Mawar jenis freedome. jenis langgar lampu isyarat, jenis yang suka ludah merata-rata. Erti kata mawar ini tak suka sanggat undang-undang.

Disebabkan dia ada gambar memakai pakaian seksi, gua terus berborak dengan dia. Nanti gua boleh tayang kan 'comement page myspace' gua kat rakan-rakan lain. Di situ gua boleh berlagak dengan kawan-kawan, yang gua sibuk berbicara dengan gadis-gadis yang 'vogue'.

Gua rancak dalam 2-3 bulan sahaja. Kemudia gua dah muak main binatang bernama'mysapce' jadi hubungan pertalian gua dengan mawar terputus di tengah-tengah kemajuan bandar.

Setelah lama gua tak bergiat, satu hari gua cuba menjerumus kembali dalam bidang 'myspace'. Nampaknya tokey 'myspace' bernama TOM masih ingat gua lagi ketika itu, dan akaun gua masih berfungsi. Jadi gua terus berhubung dengan mawar.

Cara komunikasi gua dengan mawar agak susah jugak, kandag-kadang 'comment' mawar baru akan gua balas selepas 2-3 bulan. Itu pun kalau gua membuka akaun gua. Jadi masa tahun 2008 gua berjaya mendapatkan nombor mawar. Kira cara gua ayat gadis memang lambat, 2 tahun kenal baru dapat nombor talifone. Memang gua kurang ilmu mengayat gadis ketika itu.

Jadi kadang-kadang gua menghatar pesanan ringkas kepada mawar (sms). Kadang-kadang balas,kadang-kadang tak ada. Gua tak kisah masa tu sebab gua boring masa tu.
Sehingga kan semalam gua terniat nak menghatar pesanan ringkas kepada mawar, itu pun gua selak dalam buku talifone gua, nak kira berapa banyak nombor gadis manis gua ada selama ini.

"Wey beb! apa cerita sekarang ni dah lama tak dengar kabar" sms dari gua.

"hoi! aku baik sahaja, dah lama jugak tak dengar kabar ko jugak" sms dari mawar.

"Aku mana main myspace, sekarang dah upgarde main facebook hahaha~" sms dari gua.

"Oh, nanti add aku, aku bagi ko email aku k jagan lupa add" sms dari mawar.

"Dah lama tak dengar cerita ko dah kawin ke?" sms dari gua.

"Dah kawin lah beb, anak dah sorang. Laki aku ada kat sebelah aku ni, tapi bukan laki yang dulu kali ni aku dapat laki yang baik, aku jea ganas dengan dia" sms dari mawar.

"Ha! lu dah kawin beb! gila gua tengah mesg dengan bini orang ni, gua bukan perosak rumah tangga orang. Nanti esok pagi gua add lu beb" sms gua.


Sekarang ramai kawan-kawan gua dah kawin memang terkejut gua. Rasa nak bukak akaun 'myspace' kembali untuk mencari jodoh.

Monday, May 31, 2010

lu,gua dan orang awam tetap akan pergi, yang pasti waktu itu bukan di tentukan dengan jam pasir yang kian susut sikit demi sedikit.

Bila dengar tentang kematian ramai lebih cenderung melihat siapa yang akan sedih bila kita sudah tiada, siapa akan menyesa setelah kehilangan kita dan adakah nama kita akan di sebut sepanjang masa dan di kenang ketika sudah tiada berbanding dari hidup?

Jika lu, gua dan orang awam semua ingin di kenang sampai bila-bila, dikenang dasar dosa atau pahala itu terletak pada hak orang yang mengenang kita.

'Hidup bukanlah mudah'

Ayat yang selalu dan kerap dengar dalam cerita drama-drama melayu, ceramah-ceramah agama. Abang-abang macho yang sedang pujuk awek yang tiba-tiba suruh masuk meminang cepat. Memang bukan mudah, tapi adakah kita menyesal dalam kehidupan yang telah diberikan?,ini semua kurnaian jadi jaganlah mengatakan mudah tanpa sedikit usaha.

Gua, lu dan orang awam, dapat hidup dengan pelbagai niat dan misi yang tersendiri. Dengan niatlah menunjukkan kita ini, berguna dalam setiap hari, ada tujuan untuk menjalankan kehidupan seharian. Bukan bermaksud wujudnya kehidupan pada diri kita adalah sia-sia, Kita cuma membetulkan niat yang telah sedia ada. Antara niat kita itu betol atau tidak terpulang pada kita, dan cuma tuhan sahaja yang boleh menghukum sedalam-dalam niat kita.

Jadi 'Tepuklah dada tanya lah iman' kalau 'tanya hati' semua benda lu main langgar jea tak ikut undang-undang.

Wednesday, May 26, 2010

yea gua!

Oh, hidung berair, tekak kelat mata berat. Macam-macam penyakit gua dapat bila kerja lebih masa.



Sesekali kesat jugak hingus pada lengan baju macam budak-budak sebab tisu dah kehabisan tak pun kain sapu tangan tak basuh-basuh lagi.



Kabel internet rumah gua kena rembat jadi gua, tak kesempatan nak update. baca blog orang gua sempatlah. Ini sekarang gua curik-curik taip klat tempat keja, takut rakan sekerja gua nampak gua tengah berblog ne. Mahu dia gelak golek-golek depan gua.



"Gila lah lu mamat, layan blog macam perdana menteri tak pun macam pengkritik bebaslah lu, wakakakaka"





Gua taknak hadapi gelak ketawa macam tu, selalunya gua yang gelak ketawa orang. Ohh.. macam cilaka jugak gua ni, diri sendiri taknak kena bahan orang lain punya bahan gua laju pulak.



(kejap-kejap tengah kesat hingus ne.....)



Oh, 2-3 ari nanti gua pergi interview kat seksyen 27, tak tahu gua company apa pulak kali ni gua interview. 2 minggu lepas pegi interview kat kawasan industri subang, tak berjaya. Bukan gua tak berjaya tapi company yang gua interview tu, memang tak berjaya memenuhi gaji yang gua nak. Kira sejak gua dapat diploma ini, gua dah pandai tawar-tawar harga pasal gaji. Kalau zaman gua dapat sijil dulu, naik 20 sen pun dah kira banyak.

Tapi merungut punya pasal, sekarang dah tiga tahun gua lepak kat kilang plastik ni, Tak tahu bila gua nak tukar kerja dari kilang palstik ke kilang besi, kilang papan atau pun kilang kaca. Janji gua boleh kumpul duit banyak-banyak. Kabornya dalam masa 2-4 tahun akan datang 'rate' hantaran kawin makin tinggi. Jadi gua kena bersiap sedia.

Saturday, May 15, 2010

Hari isnin punya cerita.

Jam merah wa, dah pukul 10 pagi. Dari tidur bilik atas gua bergerak ke ruang tamu. Itu pun bila nenek gua kejutkan supaya ada orang di ruang tamu, sebab dia nak pergi ambik ubat dengan pakcik wa. Jadi gua kena tido di ruang tamu supaya senang sesiapa nak panggil dari luar rumah.

Gua sambung tidur lagi, bersama boxer dan badan kering tak berbalut selimut dan baju. Mimpi campur-campur gua tak nak 'grap' sangat apa maksud setiap mimpi gua. Yang pasti mimpi gua kawin tak akan muncul lagi.

Jam merah pukul 2.30 ptg.Nenek wa belom balik lagi dari hospital, gua jangka mesti singgah beli durian atau kuih-muih kali ini. Gua gerak ke bilik tetamu, bilik gua yang gua sedap tidur sekarang.Bukak tingkap bakar rokok sambil cangkong.

Mula pikir perkara semalam..
semalam ada kes besar, memang besar. Dan gua rasa kesal setiap apa yang berlaku.

Gua pikir sambil dua batang rokok habis. Efect isap tak ada rasa apa-apa, gua capai penyembur racun nyamuk. Tembak kat sekitar kawasan gua merokok, buat-buat lebihkan bau racun perosak dari bau rokok dunhill.

Gua pergi kedapur setelah hal-hal cover penyembur racun serangga dah selesai, gua bancur air rebeena yang dah tinggal sedikit. Rasa-rasa cuti nanti gua kena beli kalau tak mak gua mesti bising habiskan air kesukaan dia.

Jam merah pukul 6.00 ptg, nenek gua dah sampai rumah siap makan nasik. Gua tersedar tidur atas kerusi tamu, mungkin gua mabuk air rebeena sampai gua terlena kembali. Gua kesat mata, capai kunci moto dan baju. Terus gegas pergi kedai rambot makcik cina. Makcik cina bukak kedai hari ini. Jadi gua potong rambot senipis mungkin, buat-buat persediaan nak pegi mana-mana temu duga.

'On daway' balik gua kena kejar anjing 2 block rumah dari kedai gunting makcik cina. Menyalak sambil kejar adalah tabiat anjing, bawak motor pelahan-pelahan sambil kaki letak atas bakul ketika anjing kejar, memang habitat gua.Tapi anjing tersebut tak mampu jugak mengejar gua setelah berhempas pulas. Walhal gua pulas minyak motor sikit jea.


Oh, gua baru potong rambot jadi ada aerodinamik ketika memandu, kata mat rempit budak-budak. "Potong angin bro"

Sunday, May 2, 2010

Sweet dream dear 2010!

Suasana tak semeriah macam pergi jom heboh atau sambut ulang tahun kat KLCC. Yang ada dua buah kemah yang bumbung berwarna biru putih, meja yang ada dalam dua baris.Sebaris boleh sampai tahap 10-12 papan meja. Lepas tu dia punya lurus langsung tak center. Kira siapa yang susun meja tu tak pandai dalam hal-hal pembinaan.

Menu lauk gua tak perasan cuma samar-samar sahaja. Kanak-kanak bukan main riang lari kejar-kejar. Ada yang pakai baju melayu warna merah, warna biru dan ada yang pakai songkok ala-ala man belon. suasana penuh gelak-ketawa.

Cuaca waktu tu memang tak cun.Mendung rasa nk hujan lebat,tunggu masa sahaja. Masa waktu tu gua lepak kat luar,sambil hisap rokok. Pakai baju melayu dan songkok. Tapi ada extra gua pakai sampin yang berkilat-kilat. Last gua pakai masa jamuan hari raya darjah enam. Mungkin gua pakai sampin abang gua kot.

Rasa rokok gua isap makin sedap, makin laju gua isap. Sesekali gua betol kan songkok dan rambot, bagi kemas. Biarkan jendol dahi terkeluar berbanding helaian rambot.

Tiba-tiba gua di panggil masuk ke dalam rumah, Gua tersentak tangan menggigil. Gua bakar lagi sebatang rokok untuk melambatkan pergerakkan gua masuk kedalam rumah. Tapi habis sahaja rokok yang terakhir gua masuk ke rumah penuh dengan langkah yang berat.

Gua duduk di sebelah seorang perempuan yang tersipu-sipu pandang gua. di hadap gua ada seberkas bunga telur. Semua orang pandang gua masa tu, gua dah berpeluh-peluh. Tangan gua makin kuat gengaman nya mahu sahaja menjerit perkataan yang agak mencarut.

Gua kini berada di atas pelamin yang simple. Dua bijik kerusi dan seberkas bunga telur.

Pengantin perempuan pandang gua, sambil berkata 'tenang lepas ni selesai lah'. Gua tak pasti siapa dia, rasa nak tumbuk sahaja mukanya sebab berkata dengan nada yang halus dan menggerikan.

Bila gua akad nikah? bila masa gua setuju nak kawin? Mungkin gua kena pukau masa angkat nikah kot?

Macam-macam soalan kat kepala otak gua. Seorang kawan lama gua tegur di hadapan gua, 'Kejap lagi kawan-kawan nak datang tengok ko bersanding' ini tak boleh jadi, Hati gua tak keruan.


Mata gua celik. badan berpeluh-peluh, Memang panas cuaca sekitar pukul 2.45ptg ini. Gua raba boxer gua, tak ada basah. Nasib baik bukan mimpi basah, mimpi seram jugak gua dapat petang-petang ahad ni.

Kawan baru.



Pagi-pagi mak gua dah menjerit suruh bagun. walhal hari tu gua cuti, cuti hari Jumaat. Oh lupa gua kerja kilang cuti memang tak menentu tak macam orang kerajaan dan budak-budak posmen bukit rajah.

Mak gua dah kejutkan awal supaya gua boleh pergi sembahyang jumaat, sebab gua kalau tak pergi minggu ne pintu hati gua dah gelap, dah boleh pikir-pikir benda jahat lepas tu. Nasib baik mak gua pesan suruh pergi sembahyang hari tu gak. Selamat gua dari hati gua kena solex mangga.

Mak gua dah xcited nak pergi hospital seremban. Akak ipar aku dah lahirkan baby lelaki. setahun lepas, masa mula-mula mengandung dulu anak dalam kandungan meninggal dalam perut. Mungkin tuhan tak bagi lagi kot rezeki masa tu.

Lepas balik sembahyang jumaat gua, ibu dan makcik gua gegas pergi hospital Seremban. Dah bawak orang tue gua ingat nak lah bawak sopan-sopan sikit. Tapi mak gua 'sound' suruh laju, gua bawak kereta kancil 660 mak gua macam bawak Fear lady Z, cuma tak laju sangatlah apa yang gua bayangkan.

Sampai Hospital seremban dalam sejam setengah. Nasib baik pakcik gua dah bagi map yang jelas, kalau tak gua mesti dah tersesat bawak dan peratus kene maki dengan ibu gua mesti tinggi.

Dah masuk hospital, gua sibuk pandang kiri kanan. ushar nurse-nurse yang manis. Untung-untung cinta boleh berputik kat situ gak. Jodoh kan manalah tahu...

Anak buah lelaki, gua memang rasa terharu sikit, tak lah sampai hidung nak merah-merah. mata nak berkaca-kaca.Lu ingat layan AF ke? nenek gua layan gua tak layan.




Iqbal Fi- Sabilillah. ( Abang gua yang letak nama tu. Rasa lain macam jea)



Lepas ne gua dah boleh suruh anak buah gua, beli rokok beli choki-choki dan teman gua lepak shoping complex ushar gadis-gadis manis bila dah berumur sikit.

Sunday, April 25, 2010

Sudah berhabuk

Kalau lah page blog gua ni, ditulis atas bukur lejar tiga baris sekolah rendah. Gua rasa mesti dah berhabuk dan siap ada bekas telur anak lipas baru menetas.

Dah lama gua tak update blog luahan hati pungung ke pungung gua ne. Pasal kerjaya, rukun tetangga, tipu-menipu dan kes-kes tak puas hati. Kadang-kadang penyakit pelupa dah mula menguasai badan gua. contohnya. masa atas moto nak balik rumah macam-macam gua terpikir nak taip kat blog. Tapi bila sampai rumah secara siriknya benda tu terus hilang. Yang gua tahu, gua terjaga dari kerusi panjang sebab perut lapar. Memang misteri sungguh... yea sungguh misteri.


Gua pun sibuk dengan 'career' gua sebagai perkerja kilang yang dalam level 'B' , Hari-hari kena pulun kerja lebih masa. Esok tengok muka member A, esok juga tengok muka member A jugak. kira hari-hari muka yang sama. Dah naik boring jugak tengok muka member-member yang satu level dengan gua. Rasa dah malas nak kerja kat kilang plastik.

Dan masa sekarang gua taip blog ne pun gua tengah kerja. Hari Ahad pulak tu, nasib baik gua tak ada gadis manis lagi, kalau tah dah lama dorang mintak cerai dekat gua. Memang nasib gua lah, kerja kat tempat tak ada gadis. nasib baik akak cleaner tu dah kawin kalau tak dah lama gua susun ayat manis ajak dating kat dalam kilang.

Friday, April 2, 2010

Shift malam.

Minggu ni gua kerja malam, sebagai seorang pekerja kilang yang berkaliber. Gua tak ambik port sangat pasal waktu-waktu istimewa. Macam malam minggu, malam tahun baru dan malam hari ibu-ibu. Tapi ramai kawan-kawan gua yang dah kawin sibuk nak mempetikaikan malam hari ibu-ibu. Malam sunat katanya, tapi dah malam untuk hari ibu-ibu si bapa dah menyendeng kenapa? baik mengubah kepada malam berromen-romen. ok agak lucah gua punya ayat tu.

Kerja malam bebas, nak keluar hisap rokok sampai dunhill 14 batang habis pun boleh, nak keluar rehat sampai kedai naik muak ambik oder pun boleh dan apa yang tak boleh buat masa kerja waktu pagi pun boleh bila dah berkeja pada 'shift' malam. Sebab ikot 'law' pekerja-perkeja kilang plastik tempat gua berkeja, bila waktu malam semua hal-hal pentadbiran di bawah jagaan perkeja. Jadi kalau nak bawak masuk periuk nasik masa waktu kerja malam pun boleh, janji kene 'kamcing' dengan security guard.

Elaun kerja malam, memang banyak dan menguntungkan. Ada tokok tambah sikit daripada kerja waktu pagi. Tapi kerja malam jugak 'stedy' tak ada orang besar, tak ada orang yang nak buat muka bengis sebab lepak main SMS dengan gadis atau bini. Kalau nak buat kerja masa tido pun boleh, itu dah kira makan duit haram sebab tak beretika masa berkeja. Gua adalah jugak ambik 2-3 sesi perkara tu, itu pun kalau gua dah tahap overlimit perlu ada tenaga selepas tido.

Tapi gua rasa nak nagis, bila kalau ada perlawanan bola. Lagi-lagi penyokong kuat TNB kelantan, ok itu tipu. Penyokong kuat Mancaster. Tak dapat nak lompat-lompat dekat gerai bila Roney skor, tak dapat nk hanjeng-hanjeng penyokong musuh. Tak dapat nak makan sate free bila pasukan menang.

Piala dunia dah nak bermula ni, gua tengah sibuk usharr, handphone dari china, yang ada TV. Kira kalau kerja malam gua bolehlah 'stanby' jersi pasukan kegemaran masa nak datang kerja.

Sunday, March 28, 2010

Gua penat sebab gua kerja.

Dah 2 bulan lebih gua kerja lebih masa, rezeki nak rembat lens baru memang dalam kepala otak gua.

Bulan depan pulak ada 2-3 job wedding, lagi gua kaya. Silap-silap gua boleh jadi lupa daratan, mula lah lupa pada asal usul bila duit tengah mashukk ne. Selagi boleh kaut, gua kaut sehabis mungkin rezeki gua neh. tamak-tamak dan tamak.

Badan memang penat keja 12 jam, kemudia balik umah lepak makan,tengok carton, bukak facebook dah ambil masa 4-5 jam baki 7 jam. Belom kira nak nak ambik masa nak 'feel' sebelom tido paling koman 2 jam siap layan 1-2 rokok sebelom tido. Jadi totaly tidor gua cuma 4 jam sahaja.

Bos gua patot paham kenapa gua selalu datang lewat ke tmpat kerja. Gua dah 'spent' masa yang banyak berbakti untuk penggeluaran kilang. Kira hal-hal datang lewat 5-10 minit, gua belanja kuih karipap 2-3 ketul kira tutup kes lah.

Kerja yang banyak ne lah buat macam-macam terjadi, kes makcik Nysa merajuk tahap superb gaban kat gua. Mungkin gua ne cakap kasar sangat pasal hal-hal pendalaman ne. Gua sebenarnya nak paham dengan orang sekeliling gua, tapi lu tengok lah gua ne, tido pun 4 jam. Kerja carik duit sampai mati. Nak enjoi pun bila ada kawan yang ajak.

Tapi makcik Nysa ne dah merajok macam mana gua nak enjoi? Siapa yang nak bawak gua jalan-jalan makan angin dengan duit yang banyak di poket gua ne? gua nak membazir duit tak ada kawan.

*Kan gua dah cakap, gua dah mula menunjukkan sikap lupa diri, lupa number ic diri riak tahap babi hutan. cettt!!

Saturday, March 27, 2010

Rambot.

Rambot gua makin panjang, masa habis sekolah cita-cita nak bela rambot panjang memang tebal kamus dewan. shampo tak hingat. sampai mak gua 'spent' satu botol syampo dekat gua, tak tahu lah kasih ibu pada anak ke atau ibu yang sedang perli sikap anak yang bela rambot.

Sekarang gua dah malas rambot-rambot panjang, cuma zaman-zaman beckem naik dan farid kamil ikat rambot jea gua xcited nak bela rambot panjang. Lepas mandi jea, gua akan sikat rambot ala-ala beckem dan farid kamil. getah tembak cicak gua guna untuk ikat rambot. Sesekali hati gua pandai memuji diri sendiri berkata kira sama lavel denagan farid kamil.

Sekarang bila rambot panjang sikit, rasa rimas, rasa panas rasa pekak bila rambot menutupi bahagian telinga. Nak pergi gunting lagi lah satu hal, Kebanyakan perkhidmatan gunting rambot di pekan gua, memang tak champion. Semua pikir pendek dan botak. Tak ada patern lain dorang tahu.

Kadang-kadang lahanat juga, bila di pesan jangan dipotong side burn, alih-alih kene potong jugak. Bila ditanya kenapa potong 'Sudah terbiasa lah Abang'. Rasa nak buat 'rock bottom the rock' macam dalam game PS smack down, bila tukang gunting cakap macam tu.

Rasa nak tutup muka dengan topeng Teletabis, bila rambot dah macam budak kecik yang xcited nak masuk tadika.

Tapi kalau dah gadis manis tegur masa naik moto "CUTE LAH ABANG NI" gua rasa nak jadi regular customer pulak pada kedai gunting tadi.

Friday, March 19, 2010

kesopanan dan kesusilaan.

Kalau dari sekolah dulu bab-bab sopan ne gua rasa, menteri pendidikan dah sound awal-awal, kat cikgu-cikgu supaya menyopankan budak-budak yang baru nak kenal dunia ni. Masuk kelas kena beratur, nak beli makan kat kanten pun kena beratur, jumpa cikgu pun wajib tegur ucap “selamat pagi dan petang”. Nak dapat air milo free masa kat sekolah rendah pun kena beratur. Sopan dan hormat kan.

Tapi gua tak pasti lah nilai-nilai murni ni masih ada lagi, yang gua tahu budak-budak kecik dari dulu sampai sekarang suka berjudi. Pergi kedai mamak main tikam-tikam. Hulur seposen, ambik satu kad. Bukak pelahan-pelahan sambil baca bismilah, doa makan dan doa masa nak mula belajar pun ada. Itu dah kira shirik dari kecik lagi. Tapi bila dapat “terima kasih cuba lagi, dengan muka kartun satu warna” terus maki kawan sebelah sebab tak baca doa sama-sama. Cuba hang pikiqar? Berapa banyak dosa masa kecik dulu, tapi nasib baik semua dosa ibu dan bapa yang tanggung, sebab belom mimpi basah.

Bila dah besar, ada yang tinggalkan benda-benda judi tu, ada yang ikut memang cari dosa.Tunggu depan kedai nombor ushar keliling buat-buat macam nak beli tali pinggang atau lighter pelik-pelik, bila line clear baru beli nombor. Memang penuh skill cara dorang beli benda nombor.

Ok! Gua bukan nak cerita pasal bahan judi ne. Dulu pun gua kalah Rm50 main mesin kuda. Lepas tu gua insaf sebab tak ada hasil langsung.


Kawan gua Ellman tino semalam , sound kat gua. Yang gua ni seorang yang hormat orang tue tak? Gua shak ni soalan penuh dengan tipu muslihat, sebab gua tahu dia tue takot bila gua cakap hormat, gua kena bagun dari kerusi office bagi dia duduk. Tapi gua still cakap gua hormat orang tua.

Dia tanya lagi, siapa yang gua cium tangan selain orang tue sendiri? Gua cakap, orang tue yang kenal gua dan umur dia sebaya dengan mak gua atau lebih tue lagi. Kalau setakat beza 10 tahun dari gua memang tak lah gua cium tangan.

Kenapa?

Sebab gua tak pandai nak belakon. Bukan bermakna gua tak cium tangan orang tue yang tak kenal ,gua tak hormat. Gua tetap hormat, tapi bukan dari segi tunjuk dari cium tangan, tapi dari sifat kemanusiaan yang pandai berfikiran menghormati orang lain.
Habis nanti lu nak jumpa bakal bapak mertua tak cium tangan ke beb? Memang tolak markah lah nnti - Ellman tino says.

Yang bab tu gua tak pasti, Tapi BAGI GUA! Bab-bab cium tangan buka satu dalam ciri-ciri tanda perlu hormat pada orang tue tapi ia lebih kepada ciri-ciri pandangan orang terhadap kita. Jangan nak salah kan rockers-rockes parang dan kapak, tak cium tangan masa jumpa orang yang lebih tue. Kalau angkat tangan pun dah kira hormat orang tue kan. Itu pun ada segelintir manusia aggap tak menghormati, tapi bab-bab salah tafsir ni selalunya di kawasan kampung-kampung yang tak ada astro dan makcik-makcik yang suka jaga tepi kain orang. Mereka lebih berfikiran dari pandangan mata.

Tapi benda ini bukan lah satu kesalahan besar, bukan lah satu dosa yang tak boleh di padamkan. Benda ini adalah nilai pada diri dan hak masing-masing. Bukan hal yang besar pun yang boleh bawa ke dalam Parlimen. Yang perlu bawak hal-hal dalam parlimen pun pasal kes kedai mamak bukak pesta tikam-tikam pada budak-budak kecik.


Dan tiba-tiba jea Ellman tino hilang dari entry ni. Gua pun tak tahu, dah jauh sangat gua menyimpang tinggal kan dia dan malas pulak gua nak edit-edit balik masuk watak Ellman tino dalam entry ini. Yang penting. ASAL DARI KAMPUNG!

Thursday, February 25, 2010

kerja gua selepas sekolah.

Habis sekolah jea, gua dah start kerja, kira masa tu cita-cita nak kumpul duit memang dah start dari awal. Nak beli moto nak beli baju seluar jeans Levis butik semua dah ada dalam kepala otak.


Pekerjaan pertama yang gua mulakan, sebagai staff KFC. Masa tu kerja-kerja fast food ne memang top budak-budak habis sekolah. Sebab kerja banyak awek, lepas tu hari-hari boleh makan free. Gua jadi tukang masak ayam dan gaul tepung ayam. kira tahun 2004 siapa yang makan kt KFC jalan Kapar mesti dari air tangan gua.


Masuk kerja pukul 9.00am balik kul 6.00pm tak pun masuk 3.00pm balik pukul 12am. Masa tu nak kayuh basikal kira tak macho. Gua lagi steady jalan kaki, walhal 5 kilomiter ke tempat kerja. Janji gua steady, sebab basikal-basikal ni untuk budak-budak sekolah. Gua rasa macam dah dewasa gua jadi sanggup jalan kaki. Ada jugak lah 2-3 kali gua kena kejar dengan anjing taman sebelah.


Gua behenti kerja KFC selepas 5 bulan, sebab gua ikot kawan gua gaduh dengan manager, Brotherhood punya pasal dengan gua-gua sekali behenti keja, dengan alasan manager tak sporting sebab gua dan kawan kacau awek chaser.


Lepas sebulan gua tuai anggur, gua keja kilang pencetakkan. Kira kilang hardcore, tak ada safety puya kilang. Kilang cina bukit, yang penting nak untung jea. Interview gua kt situ paling senang, dia bagi soalan kira-kira darjah enam. Gua jawab sambil angkat kening.


Kerja gua kat situ, gua mula bergaul dengan perkeja-perkeja asing yang tak ada lesen, english gua berterabur dorang pun sekali 2x5, jalan pendek terpaksa guna bahasa isyarat.
Kerja kat situ sebulan lebih, sebab satu shift kerja gua semuanya kawan-kawan sekolah. Jadi satu mechine pun tak jalan, yang jalan mulot dok cerita pasal benda-benda lucah.


Kemudian gua dapat kerja jadi chaser kat pum minyak, Masa tu zaman pum minyak PR0-JET Destina memang top. Ramai orang selalu lepak sebab ada jual makanan, macam hot-dog, kari puff dan pop corn. Tapi sekarang banyak pum minyak dah bukak cara macam tu, tak macam dulu yang ada jual air batery kereta dan gula-gula hakcs hitam. Kira masa gua keja kat situ, rasa nak kerja sampai selamanya. Mana taknya, umur 18thn gua dah pegang duit sendiri sampai seribu lebih, macam -macam gua belanja.


Gua beli vespa, gua tacap-tacap vespa gua macam dalam cerita Quadrophenia. Pasal belajar gua serah bulat-bulat kat mak gua. Gua masa tu niat belajar dah main pupus, tapi niat nk kumpul duit nk enjoi dah setebal-tebal buku Yellow pages Tapi gua dapat rasa mewah kerja tu dalam masa 8 bulan sahaja, Sebab gua kena masuk belajar kat Politeknik kedah. Itu pun mak gua buat ayat macam ni.


"Nanti ko kawin, tak lah segan kt bakal mak mertua ko. Sebab ko ni budak belajar jugak politeknik pun ok apa"

Monday, February 22, 2010

Gua serius pada kali ini.

Gua rasa kali ni gua buat entry yang serius.

Kenapa manusia harus dapat rasa kegagalan walaupun hanya sekecil kuman. Tak kisah lah walaupun kegagalan tu boleh di ganti balik. Kalau zaman sekolah dulu, cikgu gua mesti bagi nasihat yang sama setiap tahun. Belajar dari kegagalan bila dah dapat keputusan ujian awal tahun. Sebagai alasan anak-anak murid nya akan tak gagal masa ambil ujian akhir tahun.

tapi gua kantoi jugak..


Ok-ok serius balik.
Dengan kegagalan lah baru kita pahami erti berwaspada, erti berjaga-jaga setiap langkah dan keputusan yang di buat. Walaupun hal sekecil seperti memilih warna selipar jamban dan perisa gula-gula di kedai mamak. Sebab kita sendiri tahu bagaimana rasai kegagalan dan tak mahu mengulanginya semula.

Jika kegagalan tahap dewa, tahap yang buat lu-gua dan menteri-menteri juga ahli parlimen serta pakcik jual air tebu rasa nak menagis. Itu betol-betol tahan kegagalan dewa, Lagi-lagi mengenai perkara duniawi. Walhal kita sendiri tahu perkara duniawi ini sementara, tak pernah gua dengar orang nagis sebab terbatal puasa kerana korek idong atau terminum air semasa ambil wuduk. Walhal kita tahu benda-benda tu perkara akhirat, perkara yang akan kekal selamanya.

Perkara yang jelas kecewa yang teratas gua tahu macam harta dan berkasih (ok terpaksa jiwang kejap). Perkara dua ni dah memang sebati dalam diri, lu orang bukak cerita drama tv pun asik keluar dua topic yang sama. Cerita halimah Jonggang yang lawak pun, bermotifkan harta dan berkasih. walhal tajuk pasal gigi jea.. Pegi jumpa pakar gigi, kasi edjutz dah ok. Tak lah sampai berepisod-episod.

Tapi gua sendiri yakin, dengan rasa kegagalan dan kecewa ini lah kita selalu berjaga-jaga dengan setiap langkah. Lebih meyakin kan apabila semua rasa perkara itu terbaik baru lah keputusan itu dinyatakan. Tapi kepastian masa dan waktu kemungkinan mengambil masa yang lama, jika dahulu keputusan yang menyebab kan kegagalan menga,bil masa 2-3 saat, mungkin kali ini mengambil masa 2-3 minit. Kalau yang teliti 2-3 jam.

Ok itu memang sangat lama lah kalau 2-3 jam semata-mata nak pilih warna selipar jamban.

Percayalah, seseorang itu nak buat yang terbaik pada diri dan orang lain, ia mengambil masa yang lama. Setelah belajar dari kegagalan, yang di utamakan kesabaran bukan sabahan itu budak sabah kilang sebelah gua keja. Kalau tak ada doa, tak ada usaha macam mana tuhan nak meng-approve-kan semua usaha lu-gua dan yang lain.

Jadi lu orang kena banyak doa pada tuhan. Lagi ikhlas lu doa kan gua dapat gadis manis yang terbaik buat gua.


Ok ending entry ini macam sial lah pulak. -_-!

Friday, February 5, 2010

Awal bulan February..

Tangan gua gatal nak menaip, tapi satu benda gua tak tahu nak bagi tahu. Yang ada pun, gua dah 3 kali ulang alik pergi kedai game, sebab cd Half-life 2 gua sampai sekarang tak boleh-boleh nak install. Kedai lahanat, nak piret cd biar lah pandai sikit.

14hb ni gua ada 'photo shoot' weeding Azrul budak kelas partime gua, kat kedah. Gua pun dah lama tak ambik job, kena pulak gua dah beli part-part baru buat camera gua.

16hb pulak Budak-budak sekolah rendah gua buat gatering kat Midvalley. Time tu kalau tak turun mesti menyesal, sebab yang kembang sekarang dah jadi solid, dulu hitam sekarang dah putih melepak, yang dulu hingus sekarang dah mancung macam Nasha Aziz. Rasa 50% jugak nak follow up gatering ni. Sebab bila gua check details dorang kat Face Books semua nya penggeluaran University, mesti keja dah mantap, tak pun tahap IQ tinggi.

Gua dah dapat bayang kan mesti banyak soalan dorang nak cakap macam. "KERJA KAT MANA?, "DAH KAWIN KE BELOM", "BELAJAR KAT MANA?". Gua dengan jiran sebelah rumah dah pening-pening, jiran gua dah lah dulu sekolah rendah sama gua. Tapi dia kira top jugak sebab pandai. Dulu sekolah rendah gua asik main, layan suria baja hitam dengan gaban tu yang UPSR gua tak cermelang.

Monday, February 1, 2010

Tipu sunat.

Doctor : Sakit apa?

( keadaaan muka yang toye)

Gua: Oh, tak ada sakit apa-apa. Cuma saya keletihan sebab baru sahaja membeli belah dengan bakal isteri saya. sebab akhir bulan ini kami akan berkahwin. Jadi saya mintak jasa baik doktor bagi surat cuti, saya perlukan rehat yang secukupnya untuk kerja.


Doctor : Oh tahniah! kamu akan berkahwin. saya bagi kamu surat cuti sehari ok. Jadi rehat lah secukupnya.


(keluar bilik pesakit sambil memicit-micit bahu tanda lenguh)


Gua : "zzzrriinggg!!" misi berjaya.


*Hari ini gua MC esok pulak cuti, lusa pulak cuti. pehh.. tido sakan gua lepas ini.

Thursday, January 28, 2010

Masa untuk berubah.

Gua rasa ayat 'Masa untuk Berubah' memang tepat pada perubahan gua yang telah lalui semalam. Bukan gua berubah pasal nak tukar perisa rokok atau pun pasal nak tukar nafsu gua yang dah memang minat pada gadis manis tiba-tiba berubah minat pada abang-abang berbadan ketak dan tombol-tombol. Mati lah macam tu beb.

Gua dah memang berubah sejak melihat ramai kawan-kawan gua dah naik pelamin, dah senang nak buat benda-benda yang dulu haram sekarang dah jadi halal, Ramai kawan-kawan gua dah pandai nak cerita nama-nama anak yang sama macam nama artis dan pengunaan huruf seperti Z,Q,F yang istimewa bila nak tulis nama anak kat surat beranak.

Gua pun dah bosan asik datang lambat keja, hari-hari punch cad gua merah. tak pernah nak hitam. Nak salahkan skuter kecik gua pun tak boleh, duit bonus gua pun dah banyak melabur kat barang-barang kamera. Tayar depan skuter gua pun dah cukup 2 tahun tak tukar-tukar. Asik mengunakan cogan kata 'Selagi boleh guna, guna lah sahaja'.

Kira semalam titik notah baru bagi perjalanan seorang pekerja plastik yang ingin ubah cara hidup yang lebih baik dari sebelum-sebelum ini.



*Gua beli baju kemeja biru ala-ala pegawai bank harga dalam RM 70 hinggit tu pun dah tolak sale.

Saturday, January 23, 2010

Shuffle milik ibu ku.

"Joget apa ni ude,macam orang gila je?"


"Entah!" sambut gua dengan laju, sambil kunyah nasik 55 kali.

Wednesday, January 20, 2010

masa percuma.

Gua rasa sejak dah habis belajar ini, rasa masa terluang gua dah berlambak-lambak, masa tido gua boleh di tambah-tambah, masa nak mengonline cari jodoh dah boleh termuntah-muntah dan selebihnya memang gua menghadap depan TV dan lepak bersama rakan di bengkel.

Bila masa dah terbuang banyak, rasa membazir. Jadi banyak juga duit nak membazir bagi menghilangkan rasa pembaziran masa terluang. Mulalah nk bawak moto kecik pegi repay apa yag tak sepatutnya repay, mulalah nak guna duit isi minyak penuh lepas tu round satu Shah Alam dan Klang tanpa rodtax moto sambil nyani lagu Aril 'Menatap mata mu'.Mulalah juga buang tebiat, bila pagi-pagi dah keluar pegi layan wayang 'Adnan sempit' sorang-sorang sambil ketawa kuat, walhal ada gadis manis duduk kat kiri-kanan.

Balik rumah boleh sempat layan tido petang lepas solat asar, pehh.. gua rasa, memang syurga dunia gua hadapi waktu tu. Penuh dengan kenikmatan tanpa ganguan dari mana-mana pihak.

dan esok gua cuti lagi... pehh.. layan 'LEGON' pulak beb..

Tuesday, January 19, 2010

Bercita-cita menjadi seorang guru?

Gua cita-cita nak jadi seorang Engineer yang jahat. Engineer yang akan pegi keja naik vespa walhal ada BMW 7 sires kat rumah tutup dengan langsir raya tahun lepas. Pakai kasut convers jahanam, mcm kurt kobin dan rambut panjang ala-ala Amy search. Gua dah pasang angan-angan ini dah lama dah, sejak gua rasa kena ubah cara hidup lebih baik dari sekarang dan dahulu.

Jadi buat masa sekarang gua berusaha nak kumpul duit untuk booking BMW 7 sires dan akan ambik masa dalam 8-12 tahun sahaja.

Tapi bila gua dah 2-3 hari layan cerita 'LASKAR PELANGI' gua rasa nak ubah dari jadi Engineer ke Askar pelangi, Ehhh. silap nak jadi Seorang GURU, kepada murid-murid yang lemah dari segi fizikal dan keyakinan. Ya! gua mudah terpengaruh dari cerita-cerita wayang ni. Lagi-lagi bila gua layan samapai 20 kali. mesti ada 'something wrong' gua tengah bayangkan. Setakat cerita prono tu, lu orang jangan lah nak campur aduk dalam hal-hal mulia ini.




"Hidup dengan seberapa banyak memberi dan bukan seberapa banyak menerima"



"kepandaian dan kebijaksanaan bukan diukur dengan markah yang tinggi,kecermelangan bukan dikira pada korukilumnya tetapi semuanya dikira pada dalam hati"




*Gua rasa bila gua dah jadi cikgu, anak-anak murid gua mesti 'happy' punya, sebab gua akan sebut "Murid-murid buat hal-hal sendiri ya!"

Friday, January 8, 2010

Terasa.

Di mulakan dengan perkataan 'TERASA'.
  • Nak kurangkan kecermelangan dalam peglibatan merokok.
  • Nak potong rambot macam budak-budak shuffle. (pacak-pacak)
  • Nak beli one drop satu seat.
  • Nak datang awal ke tempat kerja.
  • Nak kemas bilik yang dah macam tong sampah majilis perbandaraan.
  • Nak pakai baju kemeja dengan tie dan seluar slack.
  • Nak mula kurangkan tido dan banyak kan berfikir.

Dan bila lah gua nak mula semua ini. dah 2-3 hari gua tido pagi jea, malam gua berjaga.

Thursday, January 7, 2010

Bergerak?

Dah masuk seminggu 2010, gua tak beranjak-anjak lagi, dengan rambot kembang,muka tido,makan malam, cermelang dalam merokok dan lewat sampai ke tempat kerja. Gua tak "mind set" lagi apa yang gua nak buat pada tahun ni, nak kawin kew? nak merompak kew? atau nak tukar jenama rokok murah?. Semua masih belom dalam perancangan lagi.

Sekarang gua mula sibuk nak isi-isi borang kerja kerajaan. Mula update 'resume' dalam 'jobStreet' dan mula nak menghabis kan duit beli barang-barang kemera. Maklumlah duit bonus gua masih dalah digit empat anggka. Kilang Plastik gua dah mula buat hal, gua dah kena masuk kerja hari minggu. Kalau dulu boleh gua bagi alasan ada kelas, sekarang gua nak bagi alasan apa? nak bagi alasan teman kan mak pegi pasar.

Friday, January 1, 2010

Paper work untuk 2009 yang telah siap dan tergendala.

Alhamdulillah, gua masih boleh hisap rokok, jalan-jalan kacau gadis manis,minum air coke dan Makann Mc'D di tahun baru ini 2010.Selamat tinggal tahun 2009, ayat yang biasa di bibir-bibir mulus pemuda mudi yang sama-sama sambut kat BB, The Cuve, Pavi,Dataran Merdeka dan Mapley-mapley yang open sampai 3-5 pagi.

Arwah Ramli- "Kanda Kasim Baba,tepat pukul 12 malam anta kena tiup ini vesel kalau tidak kanda tak boleh tido.."
Ajis Satar - "Kanda tiup berapa banyak kanda mau tiup lah, kanda tidak kisah."


Gua sudah senaraikan beberapa perkara dan benda yang perlu dilakukan pada sejak JANUARI 2009.


Ada yang berjaya dan ada yang terpaksa 'postpone'.

1. Laptop peribadi gua.

2. DSLR.

3. DIPLOMA

4. Ambik kelas bahasa Isyarat.

5. Ambik kelas Capuera.

6. Focus petik gitar secara mendalam.

7. JADI Photographer weeding kawan-kawan

8. Photographer weeding DEAN.

9. Photographer weeding BOB.

10. Photographer weeding Ajul. (kawan no.3) *gua jadi second photographer.

11. Angkat satu gellera sp 180.

12. Angkat satu vespa buat racing.

13. Complete HSBC kredit card.

14. Complete YAYASAN SELANGOR.

15. Complete PTPTL * gua baru bayar sikit.

16. Kereta sebijik.

17. Buat desing kasut untuk someone yang special.

18. LUPAKAN JANDA KU. DAN GUA TAKKAN TUNGGU JANDA MU.

19. Tempat kerja yang baru.

20. Ada binatang bernama ‘BLOG’



Perkara yang gua dah "POTONG" bermakna gua dah capai klimaxnya. (ayat lucah), yang lain gua terpaksa 'postpone' tahun 2010.


gua dah simpan gambar ni. Tapi takot nk tayangkan, nanti lu kata gua orang gila.


Perkara nombor 17.
*Tak pa, gua dah cuba yang terbaik walaupun tak menjadi gadis manis gua.