Wednesday, August 11, 2010

Bulan Ramadhan gua pada tahun 2001. Terima kasih cina bukit. Lu banyak memberi gua seribu makna.

Selepas sahur gua tak tidur, Masa tu tahun 2001. Gua tingkatan tiga, Astro pun belom ada kt rumah. Jadi layan radio dulu, sebelum pergi mandi.

Dua hari sebelumnya gua, dah menyakinkan emak gua tentang peranan gua ingin bekerja semasa cuti sekolah ini. Peringkat awal emak gua membantah sebab bulan puasa, takot gua tak larat. Akhirnya tewas oleh kerana gua memberi alasan, raya tahun ini semua pakaian raya gua tanggung sendiri.

Pagi-pagi lepas mandi air sejuk memang cukup segar umpama makan gula-gula Hacks masa perhimpunan.Kepala rasa berangin sebelum letak minyak rambot. Dah letak minyak rambot, kepala rasa berat-berat sikit sebab guna minyak rambot jenama Tencho.

Gua kayuh basikal penuh berkobar, pergi rumah Fizi. Bapak dia polis kapar. Dia yang bagi lubang keja kat kilang Jeli-jeli (nata deco-co) Sejenis bahan minuman berasaskan jeli kelapa. Bukan kelapa sawit yea.

Fizi pun pun dah bersiap- sedia. Katanya kerja dalam 2 minggu cukuplah, dapat Rm 300 boleh buat belanja raya. Gua pun waktu itu tak lah mengejar sangat duit, setakat boleh sauk baju Nirvana dan Stone Cold WWF cukup memadai.

Sampai lokasi kilang, gua berpecah dengan anak polis. Gua di suruh duduk dalam Lori, anak polis pula duduk di kawasan meletak label. Kawasan yang banyak makcik-makcik yang kuat mengumpat. Jadi bermula lah episode pekerjaan gua yang pertama dalam hidup.

Gua rasa duduk dalam lori memang best, boleh tidur sambil dengar lagu cina fengtau.Gua cuba buat-buat paham supaya tidak tress semasa bertugas. Waktu tu hari jumaat, Jadi dah sah-sah gua tak pegi sembahyang jumaat. Sebab pemandu lori berketurunan cina bukit.

Gua hantar barang sekitar Kuala Lumpur, memang best dapat pusing-pusing Kuala Lumpur tanpa bayaran tambang bas. Naik lori je, gua dah tawaf habis, semua kedai runcit dan shopping mall gua masuk, kerana jadi tukang hantar barang.

Pukul 1.30petang pemandu lori parking belakang kedai runcit area Gombak. Jadi gua ambik kesempatan tidur. Lepas 10 minit pemandu cina bukit, kejutkan gua. Bagi gua nasi ayam dengan air cincau.

Gua tewas, dalam lori jugak sental nasik ayam yang tak ada rasa lagsung. Di sebabkan terharu, kepada cina bukit yang belanja gua makan, jadi gua bertanyakan soalan cepu emas pada pemandu cina bukit untuk berkenalan dengan lebih mendalam lagi.

"Bos lu beli mana nasi ayam ini?"

"Restoran cina depan Maybank" kata pemandu cina bukit.


Gua sehari jea keja, esok gua dah berhenti dan harapan beli baju Nirvana dan Stone Cold WWF punah di pagi raya 2001.

No comments:

Post a Comment