Monday, May 31, 2010

lu,gua dan orang awam tetap akan pergi, yang pasti waktu itu bukan di tentukan dengan jam pasir yang kian susut sikit demi sedikit.

Bila dengar tentang kematian ramai lebih cenderung melihat siapa yang akan sedih bila kita sudah tiada, siapa akan menyesa setelah kehilangan kita dan adakah nama kita akan di sebut sepanjang masa dan di kenang ketika sudah tiada berbanding dari hidup?

Jika lu, gua dan orang awam semua ingin di kenang sampai bila-bila, dikenang dasar dosa atau pahala itu terletak pada hak orang yang mengenang kita.

'Hidup bukanlah mudah'

Ayat yang selalu dan kerap dengar dalam cerita drama-drama melayu, ceramah-ceramah agama. Abang-abang macho yang sedang pujuk awek yang tiba-tiba suruh masuk meminang cepat. Memang bukan mudah, tapi adakah kita menyesal dalam kehidupan yang telah diberikan?,ini semua kurnaian jadi jaganlah mengatakan mudah tanpa sedikit usaha.

Gua, lu dan orang awam, dapat hidup dengan pelbagai niat dan misi yang tersendiri. Dengan niatlah menunjukkan kita ini, berguna dalam setiap hari, ada tujuan untuk menjalankan kehidupan seharian. Bukan bermaksud wujudnya kehidupan pada diri kita adalah sia-sia, Kita cuma membetulkan niat yang telah sedia ada. Antara niat kita itu betol atau tidak terpulang pada kita, dan cuma tuhan sahaja yang boleh menghukum sedalam-dalam niat kita.

Jadi 'Tepuklah dada tanya lah iman' kalau 'tanya hati' semua benda lu main langgar jea tak ikut undang-undang.

No comments:

Post a Comment