Friday, June 4, 2010

Mawar Berduri.

Gua dulu pun remaja jugak, remaja yang tak pernah tercicir atau putus dengan aliran moden zaman sekarang. Kalau dulu sebut perkataan 'myspace' siapa yang cakap 'Binatang apa tu?' nampak gaya betol pendalaman belah perlis dia tinggal.

Kalau remaja mesti ada akaun 'myspace' baru lah orang cakap remaja zaman sekarang. Gua mula terjebak sekitar tahun 2003. Sebelum gua masuk belajar kat Politeknik kedah. Member gua Fizi yang 'suggest' benda ni, kalau nak berhubung dengan gadis yang manis dan gadis-gadis yang terlebih manis.


"Bro lu layan myspace awek semua terbaik, budak-budak sekarang susun ayat kat situ lah"

Sepantas kilat gua membuka akaun 'myspace' dengan bantuan Fizi anak polis pekan kapar. Mula-mula memang lah agak pelahan pergerakan tetikus gua menekan benda-benda yang kurang paham. Dan anak polis kapar lah sebagai 'Co-pilot' gua ketika itu.

Bermula bermain sejam, gua tambah lagi sejam rasa tak puas gua tambah lagi sejam terpaksa belanja anak polis sejam sebab masa permainan komputer dia lebih kepada pertanyaan gua. Jadi gua kena lah bayar balik.

Balik rumah gua makan nasi basuh kaki sebelum tidur memang petua nenek gua. Bila nak pejam kan mata. Gua lain macam jadi nya.

"Agak-agak awek tadi setuju ke aku jadi kawan dia, gambar aku letak tak berapa segak, esok pagi kena pergi kedai komputer layan dua-tiga jam ni"kata hati gua ketika mata tidak terlelap lagi.

Jadi bermulalah kegilaan gua zaman remaja menghadap binatang bernama 'MySpace'.


Ohh.. citer makcik mawar berduri.

Satu hari gua ada add gadis mawar berduri, mata tertumpu awek yang memaparkan gaya-gaya 'vogue' baru lah kene dengan gambar yang gua 'pose' berlatar belakang skuter mamber gua. Baru lah mengancam.

Mawar Berduri, gua suspek nama dia betul dia Mawariah atau pun Siti Nurmawar. Tapi sangkaan gua melesit belaka, memang nama dia Mawar. Cuma perkataan 'berduri' di tambah menunjukkan nama samaran agak menarik perhatian.

Gua borak ala-ala kawan dah kenal 5-4 tahun. Walhal baru jea gua kenal dia tadi, gua selak dia punya 'page myspace' berlatar belakang warga-warga punk dan hardcore. Masa tu nilai-nilai lagu music berunsur ganas masih menebal di hati gua. Jadi perbualan memang mudah dari segi sosial pergaulan yang dah tahu cara berinteraksi.

Mawar dulu keja kerajaan jadi gua selalu kutuk dia, menggunakan hak kerajaan yang salah. Mawar jenis freedome. jenis langgar lampu isyarat, jenis yang suka ludah merata-rata. Erti kata mawar ini tak suka sanggat undang-undang.

Disebabkan dia ada gambar memakai pakaian seksi, gua terus berborak dengan dia. Nanti gua boleh tayang kan 'comement page myspace' gua kat rakan-rakan lain. Di situ gua boleh berlagak dengan kawan-kawan, yang gua sibuk berbicara dengan gadis-gadis yang 'vogue'.

Gua rancak dalam 2-3 bulan sahaja. Kemudia gua dah muak main binatang bernama'mysapce' jadi hubungan pertalian gua dengan mawar terputus di tengah-tengah kemajuan bandar.

Setelah lama gua tak bergiat, satu hari gua cuba menjerumus kembali dalam bidang 'myspace'. Nampaknya tokey 'myspace' bernama TOM masih ingat gua lagi ketika itu, dan akaun gua masih berfungsi. Jadi gua terus berhubung dengan mawar.

Cara komunikasi gua dengan mawar agak susah jugak, kandag-kadang 'comment' mawar baru akan gua balas selepas 2-3 bulan. Itu pun kalau gua membuka akaun gua. Jadi masa tahun 2008 gua berjaya mendapatkan nombor mawar. Kira cara gua ayat gadis memang lambat, 2 tahun kenal baru dapat nombor talifone. Memang gua kurang ilmu mengayat gadis ketika itu.

Jadi kadang-kadang gua menghatar pesanan ringkas kepada mawar (sms). Kadang-kadang balas,kadang-kadang tak ada. Gua tak kisah masa tu sebab gua boring masa tu.
Sehingga kan semalam gua terniat nak menghatar pesanan ringkas kepada mawar, itu pun gua selak dalam buku talifone gua, nak kira berapa banyak nombor gadis manis gua ada selama ini.

"Wey beb! apa cerita sekarang ni dah lama tak dengar kabar" sms dari gua.

"hoi! aku baik sahaja, dah lama jugak tak dengar kabar ko jugak" sms dari mawar.

"Aku mana main myspace, sekarang dah upgarde main facebook hahaha~" sms dari gua.

"Oh, nanti add aku, aku bagi ko email aku k jagan lupa add" sms dari mawar.

"Dah lama tak dengar cerita ko dah kawin ke?" sms dari gua.

"Dah kawin lah beb, anak dah sorang. Laki aku ada kat sebelah aku ni, tapi bukan laki yang dulu kali ni aku dapat laki yang baik, aku jea ganas dengan dia" sms dari mawar.

"Ha! lu dah kawin beb! gila gua tengah mesg dengan bini orang ni, gua bukan perosak rumah tangga orang. Nanti esok pagi gua add lu beb" sms gua.


Sekarang ramai kawan-kawan gua dah kawin memang terkejut gua. Rasa nak bukak akaun 'myspace' kembali untuk mencari jodoh.

1 comment:

  1. perlis-perlis..jgn nak kaitkan dgn ulu eh. org perlis pun ada myspace.

    ReplyDelete