Sunday, May 2, 2010

Sweet dream dear 2010!

Suasana tak semeriah macam pergi jom heboh atau sambut ulang tahun kat KLCC. Yang ada dua buah kemah yang bumbung berwarna biru putih, meja yang ada dalam dua baris.Sebaris boleh sampai tahap 10-12 papan meja. Lepas tu dia punya lurus langsung tak center. Kira siapa yang susun meja tu tak pandai dalam hal-hal pembinaan.

Menu lauk gua tak perasan cuma samar-samar sahaja. Kanak-kanak bukan main riang lari kejar-kejar. Ada yang pakai baju melayu warna merah, warna biru dan ada yang pakai songkok ala-ala man belon. suasana penuh gelak-ketawa.

Cuaca waktu tu memang tak cun.Mendung rasa nk hujan lebat,tunggu masa sahaja. Masa waktu tu gua lepak kat luar,sambil hisap rokok. Pakai baju melayu dan songkok. Tapi ada extra gua pakai sampin yang berkilat-kilat. Last gua pakai masa jamuan hari raya darjah enam. Mungkin gua pakai sampin abang gua kot.

Rasa rokok gua isap makin sedap, makin laju gua isap. Sesekali gua betol kan songkok dan rambot, bagi kemas. Biarkan jendol dahi terkeluar berbanding helaian rambot.

Tiba-tiba gua di panggil masuk ke dalam rumah, Gua tersentak tangan menggigil. Gua bakar lagi sebatang rokok untuk melambatkan pergerakkan gua masuk kedalam rumah. Tapi habis sahaja rokok yang terakhir gua masuk ke rumah penuh dengan langkah yang berat.

Gua duduk di sebelah seorang perempuan yang tersipu-sipu pandang gua. di hadap gua ada seberkas bunga telur. Semua orang pandang gua masa tu, gua dah berpeluh-peluh. Tangan gua makin kuat gengaman nya mahu sahaja menjerit perkataan yang agak mencarut.

Gua kini berada di atas pelamin yang simple. Dua bijik kerusi dan seberkas bunga telur.

Pengantin perempuan pandang gua, sambil berkata 'tenang lepas ni selesai lah'. Gua tak pasti siapa dia, rasa nak tumbuk sahaja mukanya sebab berkata dengan nada yang halus dan menggerikan.

Bila gua akad nikah? bila masa gua setuju nak kawin? Mungkin gua kena pukau masa angkat nikah kot?

Macam-macam soalan kat kepala otak gua. Seorang kawan lama gua tegur di hadapan gua, 'Kejap lagi kawan-kawan nak datang tengok ko bersanding' ini tak boleh jadi, Hati gua tak keruan.


Mata gua celik. badan berpeluh-peluh, Memang panas cuaca sekitar pukul 2.45ptg ini. Gua raba boxer gua, tak ada basah. Nasib baik bukan mimpi basah, mimpi seram jugak gua dapat petang-petang ahad ni.

1 comment: