Wednesday, July 28, 2010

Pekerja kilang Plastik ramai budak baru.

Sejak dua minggu lepas kilang gua, masuk pekerja baru, yang datang dari utara ada, dari selatan ada cuma dari kepulauan Borneo jea tak ada lagi.

Ramai yang masuk kerja tempat gua, lepasan Diploma berbanding dari mencari nilai gaji yang lebih besar. Besar sangat ke gaji tempat gua ne? dah 3 tahun gua kerja, motor kecik jugak yang gua pakai.

Yang ada pengalama kerja tiada masalah dalam hal-hal nak mengajar. Tunjuk intro sikit masing-masing dah tahu apa yang kena buat. Tapi yang lepasan diploma ni, agak lambat. Terpaksa gua jadi guru sambilan untuk mereka neh.

Bagaikan orang asli baru naik komuter. Bila gua ajar sikit pasal mesin-mesin yang dia orang patut kerja, ending yang gua dapat "Hebat lah bro ne" kata si A, "Ko kaji balik, bro ni dah berapa lama kerja mesti pakar" Balas si B. Gua nak kembang hidung pun tak sampai hati. Gua cuma kawal mesin pengangkat jea "Crane". Itu tak salah gua dah macam contorl remote PSP.

Bila dah jadi pengajar yang tak bertauliah, budak-budak baru ne ikut jea kemana gua pergi. Dah macam anak itik ikut si ibunya. Nasib baik muncung gua tak macam itik, kalau tak dah lama gua cakap. "Quekk-queekk itik balik kampung".

Bila keadaan tak terkawal, budak-budak baru jadi pepatong tak tahu nak buat apa. Mesin dah huru hara, Yang simpati sempat nak bertanya soalan kenapa terjadi, ada jugak mengulurkan bantuan tapi kena mintak izin pulak dari gua. "Bro macam sibuk jea, nak kene tolong tak".

Dalam situasi ini gua agak tak pandai nak berkata-kata. Yang bertanya soalan kenapa terjadi, gua lebih suka diam. Sebab kena fokus lebih pada mesin berbanding solan yang bijak. Jadi gua akan balas bila mesin dalam keadaan sopan-santun. Tapi yang hendak memberi bantuan, gua akan besuara seperti ini. "Lu tengok dulu apa yang gua buat, apa-apa hal bila huru-hara macam ni gua lepak atas kerusi jea lu orang yang kena buat ok."

Tapi budak-budak belajar ni bijak, ada jugak part-part gua agak bengap. Selamba jea dorang selesaikan lagi-lagi bab-bab nak buat report dalam bahasa English. Gua bahasa omputeh ne memang tak bijak langsung.

No comments:

Post a Comment