Tuesday, March 17, 2009

Siapa mereka?

Bila gua baru kenal dunia, mereka yang bantu menunjukan jalan, memberi warna pensel untuk gua lakarkan, memberi rentak bagi gua serasikan dan memberi dorongan supaya gua tak ditinggalkan. Ada kalanya perjalanan yang mereka berhaluan kiri, gua sama sekali tidak salahkan mereka sebab ia adalah naluri gua untuk besama mereka.

Bila gua rasa berada di perkuburan, sunyi dan sepi. mereka datang membawa ahli-ahli sarkas, Badut, ahli silat mata dan penjaga singa bagi menghiburkan gua. Bagi menghilangkan suasana di tempat perkuburan yang sunyi dan sepi. Memberi gelak ketawa dan kegembiraan pada setiap langkah gua bersama mereka.

Bila gua menginginkan perkongsian kegembiraan dalam hidup. Kami umpama kembar yang dilahirkan oleh satu ibu, dibesarkan bersama,disekolahkan bersama dan diberi akal fikiran yang serasi. Menjadikan kami adalah serasi bila bergelak ketawa meredah kegembiraan bersama.

Bila gua rasa sedih, mereka.. mereka menjadi kaunseling gua, mereka menjadi GRO karokey gua,mereka menjadi pendengar kisah drama sedih indonesia gua, mereka menjadi pasangan makan M'cd dengan gua.. dan mereka adalah punch bag untuk gua tumbuk.

Tapi..

Bila gua senyap, mereka cari punca gua senyap, mereka hanjing gua, mereka ungkit semuanya, mereka tembak gua dengan shootgun, mereka salahkan gua semuanya..

Tapi bila hanya berdua dengan gua, mereka umpama kembar gua. bila gua rasa peha kiri gua kene cubit, peha kanan mereka lebam2 merah..

Tapi bila mereka berkelompok, gua rasa gua nk tembak mereka dengan sumpit sarawak.


Gua rasa..

Hari ini gua nak tumbuk mereka, tapi esok gua berharap gua nak kongsi rokok dengan mereka, nak gelak ketawa dengan mereka, nak mengutuk awek2 tepi jalan, nak tarvel dengan mereka, nak bertekak pasal pendapat dengan mereka, nak bersorak pasal kemenangan pasukan bola bersama mereka, nak layan buger kat Mc'd sambil usharr awek bersama mereka, nak lalui perkara sedih bersama, nak berjiran dengan mereka, nak tengok mereka berbini dan beranak pinak.


Mereka adalah teman-teman setia gua. Adakah gua patot panggil mereka sahabat? Ada ketika gua rasa nak bunuh mereka, ada kala gua rasa nk berkongsi rokok dengan mereka.



Thanks ajup, ajul dan jim..

1 comment: