Thursday, March 12, 2009

Pemikiran.

Result SPM dh keluar.. gua check balik tak ada anak2 sedara gua yg ambik SPM tahun, lagi pown bukan port gua nk ambik tahu pasl result dorg. Alih2 mak yg akan membentangkan report keputusan anak2 sedara nya kt gua..

"Ude ko nak tahu anak ne.. dapat 5 A"
"Ude ko tgk anak si... dapat result bagus"
"Kalau ko study betol2 dulu mesti ko berjaya Ude"

dengan selamba gua ckp...

"Ude nak masuk AF mak tak bagi, alaih2 dapat tengok muka anak kat Tv neh"

itu ayat2 pada tahun lepas..

nasib baek tahun ne x ada anak2 sedara aku yang ambik SPM. selamat den..

Purata pelajar pada tahun ini yang mengambil SPM meningkat (mcm pembaca berita pulak) tahniah beb..bagi yang berjaya..

Tapi setiap tahun bila berita pasl pelajar cemerlang, pelajar yang dapat result tebaik, gua bukan nk pangkah dorang..tp bagi gua this is 1st situation bagi budak2 yang pakai uniform sekolah.. Bila dorang dah ada rezeki masuk mana2 university. Baru dorng kenal pasl life..

Gua memng x ada pengalaman masuk mana2 univesity yang gempak2..setakat politeknik jerk gua dapat.. tapi gua pernah tido kt bilik member gua kat dalam UITM tu.. dan makan kat cafe dorg ala2 mcm student.hahaha...

Ok2..the point ialah bila yang dah bejaya masuk university mana2 mesti life dorg akan berubah..
seperti pelajar2 yang berada dikampung bila dah masuk study kat are2 bandar neh.. pengaruh kawan adalah paling kuat..

If yang duduk kat town ne x kisah lah, sebab dorg dah tahu pasl life yang metropolitan ne. cuba pikir yang duduk kat kampong neh..

Ini pemikiran gua ok.. sekali lagi gua ckp pemikiran gua..

Dalam sem satu semangat dan nasihat org tue masih berniang2 dalam telinga.. dah masuk sem lain hanyut. Lagi bila loan dah masuk, kene hasut dgn rakan2.. beli tu beli neh, lepak sana lepak sini.. if perkara begini gua sebut "mengjengkitkan kaki dari tanah" bermaksud mereka semakin lupa pada kehidupan sebenar dan motif mereka..

Maaf lagi sekali, gua bukan nk pangkah budak2 kampung yang pandai dan ada harapan yang masuk ke university.. REALITYnya ini adalah yang selalu kita dengarkan.

Ini semua pendirian masing2.. Kalau bawak cara yang betol, betol lah jadinya. Masa gua kat poly dulu pn pernah hanyut gak, masa sem dua dulu tiap malam layan snooker,tiap malam gua tengok kawan2 merempit dan berkarokey. walawpun tempat gua study bukan are2 town. Tapi kebebasan gua melebihi tahap beb.. yerlah duduk kat umah sewakan.. alih2 pagi2 kene sarapan rokok, nak pg berak kene rokok.. nak buat kat rumah mak? kene penerajang dgn mak gua adalah..

Oleh demikian

Kita ada mata kita tengok, kita ada telinga kita dengar, kita ada otak kita PIKIR SAMA2!
wakakakaka~~

No comments:

Post a Comment