Tuesday, January 19, 2010

Bercita-cita menjadi seorang guru?

Gua cita-cita nak jadi seorang Engineer yang jahat. Engineer yang akan pegi keja naik vespa walhal ada BMW 7 sires kat rumah tutup dengan langsir raya tahun lepas. Pakai kasut convers jahanam, mcm kurt kobin dan rambut panjang ala-ala Amy search. Gua dah pasang angan-angan ini dah lama dah, sejak gua rasa kena ubah cara hidup lebih baik dari sekarang dan dahulu.

Jadi buat masa sekarang gua berusaha nak kumpul duit untuk booking BMW 7 sires dan akan ambik masa dalam 8-12 tahun sahaja.

Tapi bila gua dah 2-3 hari layan cerita 'LASKAR PELANGI' gua rasa nak ubah dari jadi Engineer ke Askar pelangi, Ehhh. silap nak jadi Seorang GURU, kepada murid-murid yang lemah dari segi fizikal dan keyakinan. Ya! gua mudah terpengaruh dari cerita-cerita wayang ni. Lagi-lagi bila gua layan samapai 20 kali. mesti ada 'something wrong' gua tengah bayangkan. Setakat cerita prono tu, lu orang jangan lah nak campur aduk dalam hal-hal mulia ini.




"Hidup dengan seberapa banyak memberi dan bukan seberapa banyak menerima"



"kepandaian dan kebijaksanaan bukan diukur dengan markah yang tinggi,kecermelangan bukan dikira pada korukilumnya tetapi semuanya dikira pada dalam hati"




*Gua rasa bila gua dah jadi cikgu, anak-anak murid gua mesti 'happy' punya, sebab gua akan sebut "Murid-murid buat hal-hal sendiri ya!"

2 comments: